söndag 6 juli 2014

En smakebit på søndag: Nattens grymma stjärnor

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Just nu läser jag sjätte delen i serien om Ann Lindell av Kjell Eriksson, Nattens grymma stjärnor. De tidigare böckerna har inte varit lysande, men jag tycker att de har tagit sig lite för varje bok.

Det har hänt en del innan min smakebit som kommer från sida 111. Bland annat har en man försvunnit spårlöst och två ensamma bönder har blivit mördade. Alla tre männen är i 70-årsåldern. Polisen har inga som helst spår.
"Våldet" idkade läsestund. Det var både roande och skrämmande.
     Uppsala Nya Tidning toppade sin förstasida med nyheten om det andra mordet på lika många dagar. De hade lyckats intervjua den närmaste grannen som beskrev Jan-Elis Andersson som en "hedersman".
     - Det är ett hedersmord, sa Ola Haver.
     Expressen drog sitt strå till stacken genom att tala om "Bondeslaktaren". De hade till och med fått ett uttalande från LRF:s ordförande, som dock inte kände sig speciellt orolig. I övrigt dröp tidningen av blodtörst och sensationella "avslöjanden".
     - Hon bor ju hundra mil härifrån, sa Berglund och pekade på fotot på bondehövdingen. Det är klart att hon inte behöver vara orolig.
     - Ordföranden i LRF bor minst hundra mil från alla bönder, sa Sammy Nilsson. Framförallt från såna som Blomgren och Andersson.
     Aftonbladet hakade också på teorin om en seriemördare. En välkänd kriminolog uttalade sig i bladet med sedvanlig ordrikedom och redogjorde för erfarenheterna från USA. Vad det hade för bäring i Uppsala framgick dock inte. Dagens Nyheter hade lyckats förväxla bilderna på Blomgrens och Anderssons hus.

30 kommentarer:

  1. Träffande beskrivning av mordjournalistik :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte det var väldigt träffande och faktiskt var det här stycket precis där jag var i boken :)

      Radera
  2. Tack för smakbiten, jag kollade och de finns upplästa med bästa Katarina Ewerlöf så kanske jag testar igen.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hur bra/dåliga de är beror ju givetvis på vad man vill ha, men nu tycker jag att de är läsvärda i alla fall :)

      Radera
  3. Jag har läst ett par böcker i denna serie och gillade dem. Kommer absolut att läsa fler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tänkte läsa klart serien i år, en bok i månaden är ju överkomligt :)

      Radera
  4. Inte riktigt den sortens bok som är mitt förstahandsval, men spännande verkar den vara. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen inte mitt förstahandsval heller :)

      Radera
  5. Det hørtes ut som en virkelig spennende bok :-) Ønsker deg en fin sommersøndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nästan för långsamt tempo för att vara spännande, men det är helt OK.

      Radera
  6. Jag har inte läst något av Kjell Eriksson men det borde jag kanske.... Tack för smakbiten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag är inte jätteglad i de här böckerna, inget jag egentligen skulle rekommendera, men det beror ju på vad man gillar :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Jag har inte läst något av Kjell Eriksson, men jag har en bok, Spetsad som tydligen är den första i någon ny serie stående i bokhyllan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har sett att han börjat en ny serie. Den kommer jag inte att läsa... :)

      Radera
  8. Takk fro smakebit. Svenskene skriver mye krim.:)

    SvaraRadera
  9. Har läst några av de första delarna i serien och jag är inte speciellt imponerad. Men det låter bra att det tar sig när man kommer framåt i serien, i o m att jag har ett antal kvar i bokhyllan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har gått från knappt uthärdligt till läsvärt :)

      Radera
  10. Jag söker med ljus och lykta efter Stenkistan på diverse loppisar/secondhandaffärer. Annars får jag väl fortsätta med serien när jag hälsar på pappa under semestern. Skönt att höra att du tycker de artar sig eftersom. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker nog du ska vänta så du slipper köpa någon bok, så bra är de inte :)

      Radera
  11. Tusen takk for smakebiten :-)

    SvaraRadera
  12. Riktigt träffande smakebit :) Tack för att du delade med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar speciellt att GW Persson skymtar förbi :)

      Radera
  13. Kjell Eriksson har jeg ikke lest - godt at bøkene har tatt seg opp etterhvert, virker jo spennende :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, med den här takten kanske jag kommer att tycka ganska bra om sista boken ;)

      Radera
  14. Vakker tittel på krimboka. God lesning videre!

    SvaraRadera