tisdag 8 juli 2014

Att blogga eller inte blogga: När och varför?

Ewa K på bloggen Holavedsbrudar började fundera på varför hon startade sin bokblogg och upptäckte då att hon hållit på i nästan exakt tre år (jag med, vi startade nästan samtidigt). Det är ju en bra fråga att ställa sig ibland, varför man gör vissa saker, så man inte glömmer. Och det är kul att veta varför andra gör de saker de gör. Därför bollar Ewa K frågan vidare...

Jag funderade länge och väl på det här med bloggande innan jag började, jag tyckte inte jag hade något intressant alls att tillföra. I juni 2011 så tänkte jag "what the heck". Man kan ju förstås blogga för sin egen skull också, kanske att det bara skulle bli en liten dagbok för mig själv. Sagt och gjort. Att det skulle bli en nischad blogg var självklart och böcker är det enda som jag tycker är tillräckligt intressant och som jag eventuellt skulle kunna ha något att säga om (en sanning med modifikation, det finns till exempel filmer och mat också).

När jag startade den kunde jag aldrig drömma om att det en dag faktiskt skulle finns människor som läser vad jag skriver. Och en del läser till och med böcker jag rekommenderar, vilket är otäck, men det är en fantastisk känsla och för mig, som brukar få prestationsångest för allt, är detta bloggande helt prestigelöst och det är det som gör det så roligt.

Jag trodde att jag var nästan ensam om mitt bokberoende, men nu har jag upptäckt att vi är otroligt många som har samma härliga passion. Det var enormt befriande att inse det.

Denna intressanta fråga passas vidare till:
Lottens bokblogg
C.R.M. Nilsson
boktok73

10 kommentarer:

  1. Ja, det är verkligen roligt att dela intresset för böcker och se att det finns likasinnade :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag misstänkte ju att det fanns fler, men jag hade ingen aning om att vi var så många :)

      Radera
  2. Vilken kul fråga :) Ska försöka göra den senare i veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det nog faktiskt bra att fundera på varför man gör vissa saker, så man, som i det här fallet, gör det för att det är så kul :)

      Radera
  3. Visst är det kul att upptäcka att det finns individer där ute som både läser och uppskattar det en skriver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer fortfarande ihåg hur glad jag blev när jag fick min första kommentar :)

      Radera
  4. Tack för att jag fick frågan skickad till mig! Har svarat här:
    http://boktok73.blogspot.fi/2014/07/att-blogga-eller-inte-blogga-nar-och.html

    SvaraRadera
  5. Jag ska gripa mig an den senare i veckan! Kul att läsa ditt svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen brådska. Ska bli kul att läsa varför du bloggar :)

      Radera