lördag 10 maj 2014

"Där framtidens fötter vandrar" av Mattias Edvardsson

Genre: Drama
Antal sidor: 288
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Parabellum Nord
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2014
Format: Inbunden
Källa: Rec ex
Utläst: 19 april 2014





Första meningen: Det är kväll när de ringer.

Baksidetext
När Charlies pappa dör ryms allt han äger i en plastsäck. Hur kunde det sluta så?

Charlie ser tillbaka på sin barndom i åttiotalets Malmö och minns en levande, varm pappa. Men också tystnad och hemligheter.

Genom Charlies blick får vi följa en pojke som växer upp i en tid då man mimade till Herreys på roliga timmen och stencilerna doftade sprit, när Maradona var gud och man slapp plocka lösgodiset själv. En tid då ett helt land sörjde en skjuten statsminister.

Min kommentar
Förra året läste jag Mattias Edvardssons debutroman Dit drömmar färdas för att dö och tyckte väldigt mycket om den. Därför blev jag riktigt glad när författaren hörde av sig i år igen och undrade om jag ville ha hans nästa bok också.

Detta är en helt annan typ av bok än den förra, tack och lov höll jag nästan på att säga. Det går visserligen i moll och det handlar om ännu ett utsatt barn, men här finns också en gnutta hopp. Här avhandlas 80-talet och boken är ett riktigt tidsdokument. Jag är lite äldre än berättelsens huvudperson Charlie, men visst minns jag Hej Matematik, spritdoftande stenciler, Maradona med sin "Guds hand" och godispåsarna med olikfärgade cirklar och jag blir nostalgisk av att läsa om "mitt" decennium.

Det handlar om utanförskap i folkhemmet Sverige, där allt var likriktat och ingen fick lov att sticka ut. Man skulle göra så lite väsen av sig som det bara var möjligt och absolut inte synas eller vara till besvär. Det handlar också om att bli sviken av en förälder och hur tungt det är att leva med. Charlie är inte som alla andra och hade det varit 2000-tal så hade han förmodligen fått en bokstavsdiagnos. Han är extremt nyfiken och vill veta allt NU och det är svårt för honom att inte få svar på alla frågor.

Berättandet sker i tre trådar, när Charlie är 10, 30 och 35, och som vanligt blir jag lätt förvirrad över hoppandet fram och tillbaka. Oftast fungerar det jättebra, men vid enstaka tillfällen så är det inte helt solklart i vilken tid vi befinner oss. Charlie som vuxen vill fortfarande få svar på allt. Nu handlar det mer om vem han är och varifrån han kommer, hur han blev som han blev och hur allt kunde bli så fel. Men här finns så mycket hopp, glädje, värme och kärlek så det blir aldrig för mörkt och dystert.

Mattias Edvardsson kan det här med att berätta utan att vara för detaljerad och han har ett beskrivande språk utan att det blir tjatigt. Han använder sig av liknelser som är väldigt talande (som till exempel att Charlie känner sig lika populär som Hej Matematik-böckerna). Vi får följa Charlies irrfärder runt om i Malmö i alla tre trådar och faktum är att jag blev väldigt sugen på att åka dit och följa i hans fotspår. Karaktärerna känns väldigt trovärdiga, till och med barnen. Jag känner så väl igen logiken man hade som liten, slutsatserna man drog kunde vara förödande. Extra kul är det med lektionen i svenska där läraren tog bort ett extra e i nyckelen. I Skåne kan man nämligen inte säga ett n efter ett l och då lägger man helt sonika till ett e. Något som jag tyckte var väldigt konstigt när jag flyttade hit.

Nu ser jag fram emot Mattias Edvardssons tredje bok.

Boktipset hade inget estimerat betyg,endast tre var satta och genomsnittet på dem var 4.66. På Goodreads hade den 4.50 i genomsnitt. Jag ger den 4.0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Där framtidens fötter vandrar: Lotten, Erikas bokprat och Endast eböcker.

Boken kan köpas på Adlibris och Bokus.

2 kommentarer:

  1. Kul att du gillade den också ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att jag hade tyckt ännu mer om den om jag hade känt till de delar av Malmö där Charlie rörde sig :)

      Radera