lördag 29 mars 2014

"Hjärtats mörka flod" av Dean Koontz

Genre: Thriller
Antal sidor: 502
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Dark rivers of the heart
Översättare: John-Henri Holmberg
Serie: -
Förlag: Bra Böcker
Utgivningsår: (original) 1994 (min) 1997
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 18 mars 2014






Första meningen: Med tankarna upptagna av kvinnan och en djup oro i hjärtat körde Spencer Grant genom den blänkande natten på jakt efter den röda dörren.

Baksidetext
"I den ofullbordade väggen finns redan en nisch beredd för en ny kropp. Han har mejslat ut tegelstenarna och staplat dem på ena sidan om hålet. Sedan har han gröpt ur en hålighet i jorden innanför muren och burit bort myllan. Utplacerade intill fördjupningen står flera säckar torrgips, ett blandtråg av trä, två burkar tjärbaserat vattenfast ytbehandlingsmedel, verktyg både för murarbete och skulpterade, träpinnar, ståltråd och andra föremål som jag inte riktigt kan urskilja.

Han är beredd. Allt han behöver nu är kvinnan som skall bli nästa figur i tablån ..."

Min kommentar
Dean Koontz. På 80- och 90-talet slukade jag hans böcker med hull och hår och jag älskade verkligen hans sätt att skrämma mig. De senaste åren har jag inte alls varit lika glad i honom.

Redan i första stycket har vi träffat på de två viktigaste ingredienserna, den osedvanligt intelligenta hunden och det eviga regnandet. Nu är inte hunden en golden retriever, ovanligt nog, utan något slags blandras, men intelligent är den. Faktum är att hunden nog faktiskt är den mest intressanta karaktären i den här boken. Därmed inte sagt att alla andra är ointressanta.

Först vill jag säga att baksidetexten nästan inte har någonting med berättelsen att göra och det var inte förrän mot slutet som den lilla passusen dök upp. Det gjorde mig väldigt förvirrad. För att vara skriven 1994 så är allt väldigt high-tech, vilket jag älskar, och jag anar att detta är författarens skräckscenario för vad som kan hända med hjälp av teknikens under. En del av det har faktiskt till och med blivit sant. Trots en del logiska hål och inkonsekvenser så skrämmer den här historien skiten ur mig och det kunde ha varit så bra.

Alltihop började väldigt spännande och jag läste med stor lust vidare. Efter ett tag tyckte jag att allt bara blev segt och jag kom ingenstans. Jag fick byta "läsmode" och då blev det lite bättre, speciellt när jag upptäckte all humor och framför allt ironin. Men, för naturligtvis finns det ett men, detta är en lång och detaljerad föreläsning om det amerikanska rättsväsendet, om vad som kan hända när människor får för mycket makt och när myndigheter tror sig stå över lagen. Tyvärr blir allt på tok för detaljerat och runt 100-150 sidor hade nog med lätthet kunnat redigerats bort utan att tappa något, snarare tvärtom. Och då är jag ändå i stort sett en tekniknörd. Sanningen är att den här boken lika gärna kunde ha varit skriven i dag, den beskriver precis läget nu med det kalla, avståndstagande sättet att se på människor, kriminella, myndigheter och övervakning. Problemet med den är att jag hela tiden blir skriven på näsan vad jag ska tycka och även om jag nu tycker så, så gillar jag inte att författarens ståndpunkt lyser igenom på det viset.

När jag började närma mig slutet så kom jag fram till att jag kanske borde läsa om alla Koontz, de kanske är så här samhällskritiska allihop. En fullkomligt oväntat upptäckt för mig när det gäller Koontz.

Boktipsets estimerade betyg var 4.1. På Goodreads hade den 3.81 i genomsnitt. Jag ger den 3.5.

Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Hjärtats mörka flod: Eli läser och skriver, DAST och Peter Siljedahl.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

2 kommentarer:

  1. Jag håller precis på att återupptäcka Koontz (och de intelligenta hundarna...), efter att ha slutat läsa när min nattsömn blev störd av honom. Nu ska jag ha det här perspektivet med mig när jag läser, för det har inte jag heller tänkt på tidigare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag började faktiskt fundera på de böcker jag läst innan, men jag minns dem inte så bra. Kanske är det så att man ska läsa hans böcker på ett helt annat sätt :)

      Radera