torsdag 6 mars 2014

"Fatta eld" av Suzanne Collins

Genre: Science fiction
Antal sidor: 316
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Catching fire
Översättare: Lena Jonsson
Serie: Hungerspelen 2
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: (original) 2009 (min) 2012
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 17 februari 2014






Första meningen: Jag håller hårt om pluntan trots att värmen från teet för långe sedan läckt ut i den iskalla luften.

Baksidetext
Katniss trodde att en vinst i Hungerspelen var lika med framgång, lycka och berömmelse, men istället skulle det bara leda till fruktan och att hon blev ökänd. Huvudstaden är inte nöjd med henne. Hennes prestationer på arenan har gjutit mod i rebellstyrkorna - och i takt med att upproret växer sig starkare, ökar också riskerna för Katniss och de hon älskar - inklusive de två killar som slåss om hennes gunst. Varje val hon gör får ödesdigra konsekvenser. Och det är då huvudstaden blottar sin slutgiltiga fälla...

Min kommentar
Jag kunde inte låta bli utan kände att det inte fick dröja för länge innan jag läste del två. Även om jag kanske inte var helsåld på första boken så vill jag ju ändå veta. Det fick jag dock inte...

Personligen tycker jag den här boken är bättre än Hungerspelen, den känns mer genomtänkt och redigerad. Här finns nämligen inte speciellt många dödstunder. Det bara rullar på och blir värre och värre. Kanske är det också därför jag gillar denna mer, den är mycket mörkare och dystrare. Man får veta exakt hur hemskt det är där i Panem och vilka åtgärder regimen är beredd att vidta. Det är helt enkelt inget trevligt ställe att bo på.

Utan att fundera speciellt mycket på vad som väntade (jag vet ju ungefär vad böckerna går ut på) och hur resan dit skulle bli, när jag började läsa, så blev jag verkligt överraskad när den djävulska planen uppenbarade sig. Jag älskar att bli överraskad när jag läser och det blev många pluspoäng för det. Själva utförandet, med alla klurigheter, får också mängder av pluspoäng. Jag fick lite Lost-vibbar av den där "ö-klockan" och jag älskade det. Samtidigt undrar jag lite förskräckt hur man överhuvudtaget kan fantisera ihop något liknande.

Jag är inte speciellt förtjust i Katniss (japp, så är det, jag erkänner), hon känns inte som en riktig person. Visst, det hon råkar ut för är ju grymt och absurt och visst, hon måste låtsas vara kär i Peeta. Men hon velar ju inte bara utåt, hon verkar ju inte veta vad hon vill, ens innerst inne. Och så tycker jag hon är rent elak mot Peeta. Så där behandlar man inte en riktig vän. Jag är helt enkel urless på det där triangeldramat som utspelar sig och jag hoppas det snart är över.

För övrigt så gillar jag hela stämningen i boken, den upproriska och lite mystiska. Här händer en hel del bakom kulisserna, som varken läsaren eller Katniss får veta. Det känns bra att inte ha facit medan man läser och fast jag anade att någon hade en hemlig plan så hade jag inte riktigt hela bilden klar för mig. Inte förrän i slutet. När även Katniss fick veta.

Det kommer inte att dröja speciellt länge innan jag läser tredje delen, Revolt. Så mycket kan jag lova.

Boktipsets estimerade betyg var 4.5. På Goodreads hade den 4.31 i genomsnitt. Jag ger den 4.0.

Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Fatta eld: C.R.M. Nilsson, Matildas läshörna och Malin.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

10 kommentarer:

  1. Jag gillade ju inte den första alls men nu blir jag fundersam om jag ska läsa tvåan ändå. Maken har önskat filmen till sin födelsedag och den vill jag ju gärna se...

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del verkar ju ha tyckt att denna är sämre, men jag gillade den bättre. Filmen tänkte jag nog beställa snart :)

      Radera
  2. Jag gillade den första boken bäst men tycker att tvåan är väldigt bra den också. En stor fördel med den är ju att det politiska spelet blir allt mer tydligt och det är egentligen den delen jag gillar bäst av serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog det som var skillnaden, på det viset hände det mer i den här andra delen. I första sprang de mest omkring i skogen och dödade varandra :)

      Radera
  3. Tvåan är min favorit av de tre :) Jag gillade trean bättre än vad jag gillade ettan också, så jag hoppas att det är likadant för dig. Jag väntar på att Catching Fire ska komma hem till mig; den släpps ju snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här var lite klurigare, tycker jag, inte så mycket "spring runt och döda alla du ser". Jag tror att andra filmen kommer att beställas i helgen :)

      Radera
  4. Tvåan är min favorit :) kul att du gillad den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hinner jag klart alla "planerade" böcker i mars så blir Revolt läst också :)

      Radera
  5. Min favorit är den tredje, du har bra saker att se fram emot (om du är som mig...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det låter ju alldeles lysande :)

      Radera