söndag 9 mars 2014

En smakebit på søndag: Hjärtats mörka flod

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Söndag igen och i dag har jag börjat läsa ännu en gammal Koontz-bok, Hjärtats mörka flod (Dark rivers of the heart). Förr tyckte jag att han var en fantastisk skräckförfattare, nu är jag inte så säker på det längre...

Så här börjar boken:
Med tankarna upptagna av kvinnan och en djup oro i hjärtat körde Spencer Grant genom den blänkande natten på jakt efter den röda dörren. Den vaksamma hunden satt bredvid honom. Regnet smattrade mot lastbilens tak.
     Utan vare sig åska eller blixtar och till och med utan föregående vind hade stormen svept in från Stilla havet i den sena, grå februariskymningen. Det var inte något ösregn men avgjort mer än duggregn, och det spolade bort all energi från staden. Los Angeles med omnejd blev till en metropol utan hårda kanter, brådska eller viljestyrka. Byggnaderna flöt i varandra, trafiken sniglade sig fram och gatorna löstes upp i grå dimma.

44 kommentarer:

  1. Koontz var en av mine store skrekkforfattere da jeg var ung, men er faktisk enig med deg; det er kommet så mange bra thrillere i de senere åra, at han ikke utpeker seg i den grad lenger. Men han er uhyggelig da!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slukade hans böcker på 90-talet, sedan blev det mesta rätt likt det jag redan läst :)

      Radera
    2. Jag hade också en tidig period med Koontz, men den tog slut. Vet egentligen inte varför, men är inte sugen på att återuppta kontakten.

      Radera
    3. Nej, jag tror du gör rätt :)

      Radera
  2. Flott smakebit! Men skrekk er ikke akkurat min favorittsjanger, jeg er alt for pysete for slike bøker ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar hemska böcker, ju läskigare desto bättre :)

      Radera
  3. Skräck är inte det jag läser i första hand. Men det händer då och då. Har dock inte läst något av Koontz.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen är nog skräck min favoritgenre :)

      Radera
  4. Den här författaren har jag inte läst något av så tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  5. Har inte läst något av honom men hört mycket bra om böckerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är/var ganska produktiv så en del ät bättre, en del är sämre.

      Radera
  6. Har ikke lest noe av denne forfatteren, men virker spennende! Tusen takk for smakebiten :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den började faktiskt bättre än jag väntade mig :)

      Radera
  7. Är väldigt nyfiken på denne författaren så det får bli ett projekt. Att läsa minst en av hans böcker i år =)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du väljer an av hans bättre böcker då, när det är dags. En del av dem är ärligt talat inte speciellt bra :)

      Radera
  8. Jeg måtte en tur bort i bokhyllen, og tenk der sto den. Tror den kom i hus med min mann, og at jeg ikke har lest den :)
    Ha en super søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag upptäckte för något år sedan att jag hade missat den här boken så jag fick vackert gå och köpa den :)

      Radera
  9. Jeg har heller ikke lest noe av denne forfatter, men er litt forsiktig med sånn skrekklitetratur da..kan lett gå mareritt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar man inte skräck så är nog inte detta rätt, tror jag :)

      Radera
  10. Jag har tänkt mig att jag ska läsa Koontz någon gång, men det har jag nog sagt i flera års tid nu. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir så ibland med vissa författare :)

      Radera
  11. Vi forandrer oss også med årene. Jeg leste mye krim før; nå nesten ingenting. Det fenger ikke like mye. Uansett, takk for smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet inte om det är Koontz eller jag som ändrats :)

      Radera
  12. Jag läste också en del Koontz förritiden. Det enda jag har läst i modern tid är böckerna om Odd Thomas. Men dom gillade jag, i alla fall dom två första.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De första två om Odd är bra, de andra inte så bra :)

      Radera
  13. Jag har aldrig läst något av Koontz men har fått höra att jag borde göra det då jag älskar Stephen King. Tack för smakbiten:)

    SV: Jadå, där är en hel del humor precis som i serien:) Bästa är att jag ibland kan se Beckett och Castle framför mig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Koontz är en lite blekare King, tycker jag, men vissa böcker var i alla fall väldigt bra :)

      Radera
  14. Koontz, och King, var favoritförfattare när jag var yngre. Funderar ibland på att läsa någon bok, och se vad jag tycker nu... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Koontz verkar inte hålla lika bra som King :)

      Radera
  15. Jag samlar på böcker av just Koontz. Dock tyckte jag denna var lite seg och kapitlen var alldeles för lång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte början var helt suverän, men nu har det saktat ner.

      Radera
  16. Jag provade min första Koontz för ett tag sedan i form av Odd Thomas. Det kan mycket väl hända att jag tyckt riktigt bra om den då jag var yngre. Nu känns det som att den fick ungefär "medelbetyg". Men slutet tog ju en väldigt oväntad och gripande vändning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De första två böckerna om Odd tycker jag var helt OK, sedan blev det lite väl mycket och samma.

      Radera
  17. Takk for smakebit :-). Har tilgode å lese Koontz sjølv om han er ein forfattar som eg alltid har lese/ høyrt positive ting om. Litt rart eigentleg for eg likar sjangeren...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om det är så att hans tidigare böcker var bättre eller om det är jag som fått högre krav, men förr var han riktigt bra :)

      Radera
  18. Får jag gissa att hunden är en golden retriver? Jag lästa mycket Koontz tidigare, men slutade för att jag fick svårt att sova av skräckböcker. Har så smått börjat läsa honom igen, få se vad jag tycker nu för tiden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt inte, det är en blandras :) Han kan överraska, den där Koontz...

      Radera
  19. Tror inte jag har läst något av honom. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror egentligen inte du missat något :)

      Radera
  20. Der var Koontz igjen, som jeg kan godt tenke meg å lese. Virker som spennende bøker, men jeg ble litt betenkt når du skriver at du ikke lengre er sikker på om han er slik en god skrekk-forteller. Ha en fin uke :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskade ju de här böckerna förut, de skrämde nästan vettet ur mig och om man gillar den här typen av böcker så bör man nog läsa Koontz. Han brukar vara bra :)

      Radera