söndag 16 mars 2014

En smakebit på søndag: Göteborgsmorden

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Nu är det söndag igen och vi har den här helgen hälsat på min mor, som fyllde 76 i veckan och varit på Sveriges (världens?) första app-restaurang, Pinchos i Göteborg. Man beställde maten genom en app i telefonen. Helt fantastisk mat var det, tapas, fast inte de vanliga traditionella rätterna utan allt möjligt gott.

Nåväl, jag håller fortfarande på med samma bok som förra veckan, det känns som att jag inte alls kommer framåt i den. Det är världens minsta text och världens mest tätskrivna sidor. Och så är den inte jättebra heller. Jag vill inte gärna ge ytterligare en smakebit från den, eftersom det förmodligen inte blir en bok jag kommer att rekommendera till någon. I stället kommer det en bit ur nästa bok jag ska läsa, Göteborgsmorden av Sven Westerberg.

Smakebiten kommer nästan från början, sida 11.
Bodil Wilhelmsson trodde inte på varsel, på tecken, på stjärnors makt eller annat som sades kunna förutsäga framtiden. Ändå skulle hon under resten av sitt liv rannsaka sitt minne för att finna detaljer som hon inte registrerat. Hon skulle söka efter ord som sagts just den där dagen, dagen före och alla andra dagar som föregått den slutgiltiga katastrofen. Hon skulle försöka minnas rörelser, uttryck och miner hos sin man som hon borde ha kunnat tolka. I hans sätt att lyfta kaffekoppen, i hans långsamma noggranna rörelser när han satte på sig kavajen, i hans tystnad, i hans skratt, i hans sätt att gå, i hans böjda ryggs rörelser när han rensade rabatter, i telefonsamtal han ringde, i telefonsamtal han mottog, i sättet att putsa skorna, i de otaliga små detaljer som under så många år blivit en del av deras liv.

46 kommentarer:

  1. God morgen! Jeg har en app på mobilen min, og det er en dame som sier hvor fort og langt jeg går når jeg går på tur. En app restaurant hadde ikke vært noe for meg :) Du er tålmodig som holder ut med samme bok uke etter uke, selv om den ikke er jettebra. Takk for smakebiten fra Gøteborgmordene, den høres gøyere ut. Håper du får en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte så svårt med den där appen, till och med min teknikilliterata syster fixade det med lite hjälp :) Framför allt så är Göteborgsmorden väldigt mycket tunnare :)

      Radera
  2. Inte lätt att minnas sådant. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men det är nog lätt hänt att man hamnar där när det händer något omvälvande.

      Radera
  3. Tapas är ju bara så gott! Vad händer om man inte har en smartphone...?
    Det där var ju en intressant inledning på en bok, nu undrar jag genast vad det är som hänt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De här tapasen var ännu godare än de vanliga, de hade gjort tapas av vanliga rätter, som hamburgare, plankstek, gulash... Det gick att beställa även utan telefon, men det var verkligen behändigt att använda den :)

      Jag undrar också vad som hänt, fick lägga band på mig för att inte läsa vidare.

      Radera
  4. Minns du vad restaurangen hette? Låter spännande! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pinchos, och det finns två i Göteborg. Vi var på den som kallas Linné och jag kan rekommendera den till alla :)

      Radera
  5. Spännande smakbit. Tack för den och ha en fin dag.

    SvaraRadera
  6. Hm, funderar på om jag har läst något av den här författaren. Han har väl skrivit annat? Lockande smakbit, tack. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tydligen en serie det här och jag tror han har skrivit totalt 12 böcker.

      Radera
  7. Trist när layouten i boken är dålig. Jag läste nyligen en bok som knappt hade några marginaler och det retade mig något fruktansvärt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir så jobbigt att läsa när det känns som att man inte kan hämta andan någonstans.

      Radera
  8. Tusen takk for smakebiten :-)

    SvaraRadera
  9. Den var en fin smakebit. Men jeg hang meg opp i den restauranten. Så stilig :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen en bra restaurang och vi har redan bestämt att det blir besök där nästa gång vi åker till Göteborg också :)

      Radera
  10. Synd att boken du läser just nu inte är så vidare värst bra..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är en aning för detaljerad...

      Radera
  11. Høres litt interessant ut… Ha en fin søndag.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir så väldigt nyfiken på vad som hänt.

      Radera
  12. Gratulerer til din mor med 76 års dagen, som var! Høres fryktelig koselig ut å gå på restaurant, morsomt at man kan bestille maten gjennom en app, det kunne jeg også tenkt meg å prøve:) Spesielt når maten var god, det er jo det som er viktigst! Imponert at du holder ut å lese en bok du ikke synes noe om, det er jo så tregt og trasig. Gjør det selv da noen ganger, må jeg innrømme. Blir sikkert godt da å lese litt krim etterpå kanskje:) Takk for smakebiten! Ha en fin søndag!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi brukar försöka gå ut och äta på födelsedagar, det är så trevligt när alla kan sitta ner och umgås och ingen behöver springa runt och serva de andra. Det var annorlunda att beställa genom en app och det gjorde faktiskt allt så mycket lättare :)

      Nu har jag bara 120 sidor kvar i den där långa, sega boken så jag hoppas att de snart blir lästa :)

      Radera
  13. Liten text och tätt skrivet är ju bara så jobbigt att läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Takk for smakebiten. Håper du snart kan begynne på den og at du liker den bedre enn den du leser nå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas kunna börja på den på onsdag :)

      Radera
  15. Låter som en spännande restaurang. Jag älskar tapas! Ska lägga namnet på minnet tills nästa Göteborgsbesök. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den restaurangen är klart värd ett besök. Det finns två i Göteborg och vi var på den som kallas Linné så den kan jag rekommendera :) Brorsonen har varit även på den andra och den ska visst vara bra den också.

      Radera
  16. Tack för smakbiten!
    Verkar vara en väldigt modern resturang du var på!

    SvaraRadera
  17. Tack för tips om spännande restaurang och för smakbiten, en blir nyfiken på vad som hänt!

    SvaraRadera
  18. Göteborgsdeckare låter ju intressant. Håller tummarna för att den är bättre än den nuvarande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt svag för böcker som utspelar sig i Göteborg med omnejd :)

      Radera
  19. Kjempefin, velformulert smakebit som gav meg lyst til å lese boka. Eg har søkt litt og ser at bøkene hans ikkje er omsett til norsk. Men kanskje eg klarar å lese ein heil svensk roman... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland har jag funderat på om jag skulle försöka ge mig på att läsa en bok på norska, men det verkar väldigt svårt. Men övning ger ju färdighet :)

      Radera
  20. Ah! Det är en Facebook-kompis som heter Klas som startat Pinchos! Har inte varit där själv än dock, men tapas brukar ju vara grymt. :-)
    Boken verkar spännande, man blir ju genast nyfiken på katastrofen.. Tack för smakebit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Maten var kanongod och vi satte i oss mängder av tapas :)

      Jag vill också veta vad det är för katastrof...

      Radera
  21. Verkar vara en spännande bok.
    Pinchos är förresten ett favoritställe, kul att du gillade det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att den är mer läsvänlig än den jag håller på med just nu i alla fall.

      Pinchos är nog vårt favoritställe med nu :)

      Radera
  22. Takk for smakebiten og lykke til videre med å lese ferdig den tungleste boken du holder på med. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är äntligen färdigläst och jag blev så glad för det att jag redan läst ut Göteborgsmorden också :)

      Radera