fredag 7 februari 2014

Bokbloggsjerka 7 – 10 februari

Fredag. Igen! Veckorna går fort nu och det är ju skönt i den jobbiga månaden februari. I alla fall är det dags för Annikas bokbloggsjerka.

Veckan uppgift är: Hur håller du reda på alla böcker som du har läst? Förlitar du dig helt på din blogg eller har du en backup plan att dela med dig av?

Ja, eftersom det är mitt "fel" att Annika har koll på sina böcker numera så har ju jag också det :)

Programmet Book Collector är en riktig guldgruva för en boknörd, förutsatt att man lägger in all den där information. Även om det är jobbigt när man ska börja.

Bara för att göra allt riktigt roligt och statistiknördigt så använder jag mig också av Boktipset och Goodreads, som jag skrev om här. Dessutom har jag den yttersta backupen; papper och penna. Alltså både hängslen och livrem.

58 kommentarer:

  1. Skönt att du har koll, jag har också tre olika men ändå minnet är bäst, det har jag alltid med mig.
    Böcker är jag rätt bra på att komma ihåg men filmer,,oj så många gånger jag hyrt samma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minnet funkar inte alltid till 100%, det gör däremot de andra systemen :)

      Radera
  2. Eftersom vi inte för in lånade böcker så blir det enda kompletta stället bloggen. Kanske jag borde införa papper och penna också igen ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Papper och penna är underskattat år 2014 :)

      Radera
  3. Imponerad! Hinner du läsa ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar inte så lång tid att bara sätta en bok till läst med ett litet betyg :)

      Radera
  4. Jag måste verkligen fixa bland mina böcker i Book collector :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag höll på i ett halvår för att få in allt jag redan hade, men det var det värt :)

      Radera
  5. Imponerande ordning. Jag trodde att jag var ordningsam men får se mig besegrad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Människor jag jobbar med brukar säga samma sak. Jag vet inte om det är en komplimang eller ej ;)

      Radera
  6. Det där med jobbig start är en hög tröskel för mig, det troligaste är att det aldrig blir av om det är lite krångligt i början. Men hur gör man med allt man läst tidigare, lägger du in det också eller börjar book collector-listan från det du läst sen du började med book collector?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Book Collector har jag (nästan) bara böcker jag själv äger. Böcker jag lånat och läst innan jag började köpa allt finns inte med där. De flesta av dem finns ingenstans. Tyvärr.

      Radera
  7. Jag kunde inte hålla reda på saker innan nätåldern..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid varit den där som skrivit listor och strukturerat allt, så jag hade koll innan också. Bara inte så bra och smidigt :)

      Radera
  8. Jag laddade ned en provversion av Book Collector, men kom fullständigt av mig i användningen av det. Borde kanske göra ett nytt försök :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar ju det programmet och skulle inte klara mig utan det :)

      Radera
  9. Ja, nu har du gjort mig riktigt nyfiken på Book Collector =)

    SvaraRadera
  10. Ni börjar få mig sugen på book collector ;)

    SvaraRadera
  11. Jag börjar med att kolla vad Boktipset är:)

    SvaraRadera
  12. Känner ett visst motstånd mot Book Collector, men jag ska definitivt ta mig en titt. Något system måste jag nog skaffa mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att ett sådant program inte passar alla människotyper, tack och lov så finns det ju olika sorter :)

      Radera
  13. Det är nog bra att ha både det ena och det andra för att gardera sig. Tack för bra tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen hade jag nog klarat mig med bara Book Collector, men då får man ju inte den där "sociala" biten med.

      Radera
  14. Toppen, själv är jag ganska nöjd med Excel, finns massa finesser om man kan... gäller bara att skriva där :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man måste ju utgå från sitt eget behov.

      Radera
  15. Vill komma igång med Book Collector men det är lite trögt i början att få in allt. Annars är det Goodreads som gäller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag la månader på att få in allt. Det var innan jag började blogga så jag hade tid :)

      Radera
  16. Blir lite nyfiken på att kolla upp Book Collector, bara för att det verkar kul... Men egentligen är jag nog lite rädd att jag ska gilla det för mycket, och lägga en massa tid på det... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte det går en dag utan att jag använder det :)

      Radera
  17. Imponerad över hur bra koll du har på det du läser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar ordning, struktur och listor så det är kärt besvär :)

      Radera
  18. Svar
    1. Tror det har med personligheten att göra :)

      Radera
  19. BookCollector tycker jag kan bli lite av en börda tyvärr, det är så många uppgifter som ska in när boken inte redan ligger i systemet men samtidigt är det roligt att kunna plocka fram statistiken med ett knapptryck :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer nästan aldrig nu, att en bok inte redan finns i deras databas. Det var betydligt värre när jag började, då fanns nästan inte en enda.

      Radera
  20. Har funderat på att skaffa ett program. Ska nog ta och kolla upp Book collector lite närmare och se om det kan vara något för mig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar tid i början att få in allt där, men det är det värt sedan :)

      Radera
  21. Älskar verkligen Book Collector :) dock har jag inte lyckats klura ut alla finesser på den som jag vill lära mig men det tar sig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskade Book Collector så mycket att jag köpte deras program för musik och film också :)

      Radera
  22. Jag har läst om Book Collector inne hos dig tidigare och tankat hem gratisversionen. Men sen var det ju där att börja lägga in böcker oxå... Jag har alla mina ägda böcker i ett excelark, för mitt minne är inget att förlita sig på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror man kan importera böcker från Excel till Book Collector, så man slipper göra om jobbet.

      Radera
    2. Det vore ju helt fantastiskt, det får jag kolla upp!

      Radera
    3. Man får göra om dokumentet till en kommaseparerad lista, xml eller liknande så är det bara att importera.

      Radera
  23. Jag hade inte hört talas om Book Collector innan så nog blir jag lite nyfiken, även om jag i nuläget nöjer mig med bloggen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ganska lång startsträcka med Book Collector, men när allt väl finns där så... :)

      Radera
  24. haha! det var kul! egentligen min modell också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog kunna lägga hur mycket tid som helst på att katalogisera och registrera :)

      Radera
  25. Tror du har bäst koll av alla bokbloggarna! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte helt säker på att det är en bra sak ;)

      Radera
  26. Vilken koll, du saknar ju bara en ex libris. Varit inne på att göra en egen stämpel, frågan är bara av vad. Potatistryck som man körde på dagis tror jag inte fungerar här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt funderat på att skaffa mig en ex libris, men jag är inte så bra på design. Sedan kom jag på att jag har en gammal kollega som är bra på det där :)

      Radera
  27. Du har fått mig väldigt nyfiken på
    BookCollector men frågan är om jag orkar med ännu ett program. Man ska ju ha tiden också. Sen att jag lånar så hög procent med böcker också.. Hmm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Book collector är nog mer för samlare, det funkar ju med låneböcker också, men egentligen är det ju för boksamlingen.

      Radera
  28. Jag skulle vilja ha book collector men tar mig aldrig för att kolla in det ordentligt. Annars så funkar det jag gör nu - block och penna plus bloggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Block och penna funkar bra till det mesta :)

      Radera