tisdag 17 december 2013

Topp Tio nya författare lästa 2013


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten New-To-Me Authors I Read In 2013.

Av någon underlig anledning brukar jag läsa väldigt många nya författare, än så länge är jag uppe i 36 stycken i år. Det är svårt att plocka ut de tio bästa, men jag gör väl ett försök... De står i bokstavsordning och inget annat.

1. Fredrik Backman
2. Boel Bermann
3. Gillian Flynn
4. Christin Ljungqvist
5. Michelle Paver
6. Kathryn Stockett
7. Therése Söderlind
8. Cathi Unsworth
9. S.J. Watson
10. Markus Zusak

22 kommentarer:

  1. Jag läser oxå Massor med nya författare varje år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte riktigt hur det blir så :)

      Radera
  2. Oväntat litet överlapp. Fast om jag inte läst Backman, Flynn och Söderlind förut hade de platsat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ligger inte riktigt i fas med läsningen :)

      Radera
  3. Nr 1 har jag läst och nr 3,6,9 och 10 står på läslistan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, då har du mycket bra läsning framför dig :)

      Radera
  4. Jag läser också väldigt mycket nya författare, tror att det beror på att jag går ur min bekvämlighetszon oftare nu i och med att man blir överröst med en massa bra tips från andra bokbloggare som man själv också bara Måste testa ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får ju en del tips på böcker som man annars kanske inte hade tittat efter.

      Radera
  5. Har bara läst böcker av nr 5, 9 o 10. Mycket kvar att upptäcka om man säger så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är väl bra att de bra författarna inte verkar ta slut :)

      Radera
  6. Väntar fortfarande att få bekanta mig med Söderlind, bålberget hoppas jag hinna med under ledigheten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bålberget ja, den inhandlades för någon vecka sedan, den vill jag väldigt gärna läsa.

      Radera
  7. Markus Zusak stiftade jag bekantskap med ett par år sedan, men då hade han definitivt passat in på en sådan här lista :) Ljungqvist och Backman hade jag med på förra årets lista och det är två väldigt bra författare. Boel Bermann, Kathryn Stockett och Therése Söderlind hoppas jag stifta bekantskap med någon gång i framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas du får Den nya människan i julklapp :)

      Radera
  8. Ah vilken bra lista! Har inte läst Backman än men ska det helt klart. Boktjuven har jag heller inte läst än men jag ska, jag ska! :D

    SvaraRadera
  9. Här var det flera intressanta namn och några som jag inte har läst ännu. Watson ska jag läsa nästa år. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att se att det inte bara är jag som redan börjat fundera på läsningen nästa år :)

      Radera
  10. Verkar som att även jag läser en massa nya författare varje år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns ju så många, det är ju inte direkt någon brist på dem :)

      Radera
  11. Av dina nya författare är 1 och 3 de enda jag läst. De är nya för mig och jag gillade dem skarpt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske du skulle prova på någon av de andra också ;)

      Radera