torsdag 5 december 2013

Min litterära resa i november 2013

November blev en bra månad i avseendet att jag hann med två bonusböcker, men kvalitetsmässigt så var det inget vidare mot slutet av månaden.

November börjar i Stockholm i slutet av 1991. Där springer en galning runt och skjuter invandrare. Egentligen hade han bara tänkt skjuta kriminella, men det blev för jobbigt för den stackaren att spana på dem. Det var ju kallt och oftast är de mest aktiva på natten. (Lasermannen)

Jag reser vidare till Belgien (tror jag) till en liten förort (tror jag). I alla fall håller jag mig mest hela tiden i ett höghus, bland annat i soprummet som tydligen är ljugarbänken. Ett helt fantastiskt flaskfält besöker jag också. Jag får veta allt om en 13-årig pojkes våndor vad gäller mamman (som påstår sig ha mördat sin man), systern (som är handikappad), mammans nya pojkvän (som bara låter och stör på alla sätt och vis) och den turkiske kompisen (som bara är dum i huvudet). (Lögnen på femte våningen)

Nästa stopp är något av det mest deprimerande ställe jag varit på. Någonstans i Missouri. Det är fattigt (och då menar jag FATTIGT) och det är otroligt mörkt och dystert. Vi snackar kungar och drottningar av white trash. Här möter jag Libby som var den enda överlevande när någon mördade resten av hennes familj. Eller ja, brorsan klarade sig också. Men det var han som gjorde det. Enligt Libby. 25 år senare försöker ett gäng fanatiker övertyga henne om att hon hade fel. (Mörka platser)

Jag håller mig kvar i USA, riktigt var vet jag inte. Fyra familjer blir i stort sett slaktade, mördaren blir dödad av den ende överlevande i den fjärde familjen. 20 år senare slaktas en familj på exakt samma sätt, en halv kontinent bort. Underligt nog i samma stad där han som dödade mördaren nu bor. Och polis är han också. Kan det vara något övernaturligt med detta? (Vad natten döljer)

Vid den här tidpunkten är jag så deprimerad av allt det hemska jag läst så jag sticker oplanerat iväg till Dublin (och London). Tre tjejer får jag lära känna. Den första får plötsligt ta hand om sin mamma, eftersom pappan bestämt sig för att flytta ut och ihop med en mycket yngre kvinna. Den andra tjejen jobbar som litterär agent och försöker bli delägare i firman. På sin fritid har hon en affär med chefen. Som är gift med någon annan. Den tredje tjejen har fått en bok utgiven. Det är också hon som stal den första tjejens pojkvän för flera år sedan. (Å andra sidan)

Jag sticker tillbaka till USA, den här gången till South Dakota. Där springer en kvinna omkring i det naturreservat hon byggt upp och är för det mesta självständig och klok. Ända tills den gamla kärleken kommer tillbaka, 12 år efter han "svikit" henne. Plötsligt tolererar hon att bli behandlad som en forntida grottmans kvinna. Och jo, just det, någon verkar spionera på henne och döda hennes djur. Kanske är denne någon ute efter henne också. (Dödligt villospår)


Se en stor karta.

Augusti
September
Oktober
November

11 kommentarer:

  1. Vilken härlig utvärdering! Du har täckt in stora ytor den här månaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Även om den täckte ytan är stor så håller jag mig ändå, mestadels, på säker mark.

      Radera
  2. Vad kul det är med dina litterära resor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tycker själv det är kul :)

      Radera
  3. re: Kul att du oxå läser Cobens böcker om Myron Bolitar, dock sjukt irriterande om tre böcker mitt i serien inte finns på svenska.

    SvaraRadera
  4. Det blev mycket Nordamerika :) Tycker det är väldigt kul att se och läsa det här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev snudd på för mycket där :) Risken är att december blir något liknande.

      Radera
  5. De här summeringarna ser ambitiösa ut och kul. Hur gör du dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen måste man vara inloggad på sitt Google-konto. Man går bara till http://maps.google.com. Någonstans, beroende på om man hamnar på nya eller gamla sajten, finns det en liten ikon som man trycker på och då ska man välja Mina platser. När man kommit så långt så väljer man bara att skapa en ny karta, sedan lägger man ut lite kartnålar :)

      Radera
  6. Gillar verkligen dina sammanfattningar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag tycker de är ganska roliga att göra också :)

      Radera