söndag 1 december 2013

En smakebit på søndag: Den döende detektiven

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Leif GW Persson är ju en känd profil i Sverige och det är inte bara för att han har mycket att säga om brott utan också för att han skriver böcker. För några år sedan läste jag hans Den som dödar draken och gillade den inte alls. Mest på grund av huvudpersonen Evert Bäckström, har jag förstått nu. Boken jag läser nu, Den döende detektiven, handlar nämligen om den numera pensionerade polisen Lars Martin Johansson. Honom är det mycket lättare att tycka om.

I början av boken får Lars Martin Johansson en stroke och hamnar på sjukhus. Där berättar hans läkare en hemsk historia om mordet på en nioårig flicka för 25 år sedan. Eftersom Lars Martin Johansson är den han är så börjar han forska i fallet. Jag har valt en smakebit från sida 205, där har han precis kommit hem och Matilda är hans "hemvårdare".
Johansson var trött, men sova kunde han inte. Han låg där på sin soffa, vände och vred på sig, paddlade med sin friska vänsterarm, men någon ro i huvudet fick han inte. Ingen tupplursro och därför inget val.
     - Matilda, vrålade Johansson. För helvete, människa!

Hon hade kommit infarande som ett skott, måste ha stått startberedd alldeles utanför den stängda dörren till hans arbetsrum, högst en sekund hade det tagit och Johansson kände sig genast betydligt piggare.
     - Har det hänt nåt, sa Matilda.
     - Nej, för fan, sa Johansson. Här är det prima liv. Kör en liten larmövning, bara.

36 kommentarer:

  1. Kanske skulle ge den här en chans, la ner GW efter att ha läst en bok med Bäckström, han var mycket för osympatisk :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lars Martin Johansson är mycket lättare att tycka om, även om han också är lite vresig.

      Radera
  2. Alltså, jag måste läsa något av Leif GW Persson. Problemet för mig är att särskilja hans mediala framtoning och hans skrivande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du läser något av honom så rekommenderar jag serien om Lars Martin Johansson, absolut inte Evert Bäckström :)

      Radera
  3. Denne har jeg lest, og likte den veldig godt. Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
  4. Evert Bäckström är väl med lite i den här också om jag inte missminner mig helt? Hur eller hur så klarar jag inte heller av tidigare nämnda man..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är Evert med i denna, men än så länge bara "ryktesvägen"... Hoppas det förblir så.

      Radera
  5. Har faktiskt inte läst något av GW, har nämligen lite svårt för honom...

    SvaraRadera
  6. Høres ut som en veldig spennende bok! Takk for smakebiten, ha en fin 1. desember :)

    SvaraRadera
  7. Det här är en bok jag inte lär läsa, tål inte karlen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem av dem? Lars Martin eller Leif GW... ;)

      Radera
  8. Jeg har lest En annen tid, et annet liv av Persson og likte den ikke. Det er bra du skriver at jeg kanskje vil like noen av de andre likevel, da skal jeg prøve igjen :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är den andra jag läser om just den här polisen och jag har nog faktiskt gillat båda :)

      Radera
  9. GW har jeg lenge hatt lyst å lese noe av, må gjøre alvor av det snart. Takk for påminnelsen.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Serien om Evert Bäckström kan jag nog inte rekommendera i alla fall :)

      Radera
  10. Jag tror inte att jag läst något av Leif GW Persson. Det har bara inte blivit av :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det blir ju så ibland, eller ganska ofta :)

      Radera
  11. Har ikke kommet så langt at jeg har fått lest noe av denne forfatteren ennå, men jeg har planer om det. Tusen takk for smakebiten og ha en fin søndag:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller bara att välja rätt bok :)

      Radera
  12. Har inte läst någon av hans böcker.. än :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju några att välja på :)

      Radera
  13. Den här gillade jag faktiskt men i övrigt har jag svårt för GW´s böcker.
    Tusen tack för smakbiten.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är den andra jag läser i den här serien, även om den nu faktiskt gått 30 år mellan gångerna. Jag gillade den förra också :)

      Radera
  14. Detta låter som en bok för mig. Har inte läst något av Leif GW än, så varför inte denna då, tänker jag. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar funka bra att läsa den utan att ha läst alla tidigare, detta är sjunde delen tror jag.

      Radera
  15. Tillhör skaran som inte har läst något av författaren, men kanske att jag gör det någon gång. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han skriver väldigt speciellt, ungefär som han pratar :)

      Radera
  16. GW har jag lite svårt för, men kanske jag borde ge honom en chans. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  17. Har inte läst något skrivet av honom men har alltid velat, en dag, en dag så ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag ändrade mig och läser denna nu, trots att jag... inte gillade boken om Evert Bäckström :)

      Radera
  18. Jag har bara läst en bok av honom, och den var jag inte så himla förtjust i. Men det är ju fint att höra att alla böcker inte nödvändigtvis är lika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara skillnad på serierna, men jag är inte helt säker eftersom jag inte läst så många :)

      Radera