söndag 29 december 2013

Boktolva 2014

En av de riktigt bra utmaningarna som florerar i bokbloggosfären är Boktolvan, som har sitt ursprung hos enligt O. För fjärde året tänkte jag ge mig på att rensa lite bland de olästa författarna i bokhyllan.

Bland böckerna som är inköpta 2011-2012 och fortfarande olästa hittar jag inte mindre än 44 nya författare. Det gjorde ju det hela lite mer komplicerat att behöva plocka bort 32 stycken, men förmodligen kommer jag att läsa dem också. Kanske till 2015...

Detta är de tolv nya författare och deras böcker som jag tänkt ge mig på nästa år:

Jussi Adler-Olsen (Kvinnan i rummet)
Paul Auster (Osynlig)
Christoffer Carlsson (Den enögda kaninen)
Suzanne Collins (Hungerspelen)
Dmitrij Gluchovskij (Metro 2033)
Titti Guldstrand (Bida sin tid)
Marie Hermanson (Himmelsdalen)
Kate Mosse (Labyrinten)
Anders de la Motte ([geim])
Zinat Pirzadeh (Fjäril i koppel)
Stefan Tegenfalk (Vredens tid)
Sarah Waters (Främlingen i huset)

Några av de här böckerna känns det som att alla andra har läst, utom jag. Har du läst? Vad tyckte du?

38 kommentarer:

  1. Hungerspelen är riktigt suverän! En självklar favorit hos mig :)
    Blir kul att se vad du tycker om den sen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessvärre(?) har jag hela trilogin i en bok så jag får nog klämma alla tre :)

      Radera
  2. Metro 2033 kommer jag också att läsa (Makeutmaning) och jag tror även Den enögda kaninen. Jag gillade inte Mosse alls, får se vad du tycker... Adler-Olsson och Pirzadeh gillar jag.
    Tänkte annonsera min senare i veckan. Hur är det med loggan, har du gjort den? Kan jag låna? Eller kommer den från Linda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror Metro 2033 kan bli en alldeles egen utmaning. Har den i pocket och den är riktigt tjock med liten text :)

      Loggan har jag gjort alldeles själv :) med gratis clipart så den är det bara att använda om du vill.

      Radera
  3. Geim och Metro ska jag också försöka hinna läsa, hoppas vi båda tycker om dem! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ska bli spännande att prova på dessa som så många andra har läst.

      Radera
  4. Jag har läst Den enögda kanien (älskade), Hungerspelen (älskade) och Fjäril i koppel (riktigt bra).
    Jag har läst andra böcker av Paul Auster, Jussi Adler-Olsen och Sara Waters. Metro 2033 står oläst i min bokhylla med.

    SvaraRadera
  5. Jag skulle också vilja hänga med på boktolvan, är det fler som är med fortfarande, hittar inget hos Linda. Är det okey att använda din bild som logga och länka till ditt inlägg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog ingen "ordnad" utmaning så att det finns en samlingssida, utan alla verkar sköta den själva :) Naturligtvis får du använda bilden.

      Radera
  6. Paul Auster finns också med i min boktolva inför 2014 :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli spännande att läsa honom. Hörde så mycket positivt ett tag att jag köpte boken, efter det har jag bara hört negativt ;)

      Radera
  7. Jussi Adler-Olsen måste jag också läsa i år känner jag! Suzanne Collins är ju jättebra, likaså Christoffer Carlsson tycker jag även om jag inte har läst just den du har med, Metro 2033 var ingen höjdare för mig så hoppas att du gillar den bättre och Himmelsdalen tyckte jag påminde lite för mycket om Patient 67 men den är ju bra för det ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mycket lik Patient 67? Nåja, jag älskade ju den boken :)

      Radera
  8. Anders de la Motte har jag läst och tyckt att han är väldigt överskattad. Däremot Jussi Adler-Olsen gillade jag verkligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört en del om språket i de la Mottes böcker och det får väl mig att känna ett litet inre motstånd :)

      Radera
  9. Hungerspelen gillar jag verkligen :) Även Zinat Pirzadeh och Sarah Waters har jag läst och tyckt väldigt bra om. Sarah Waters är en stor favorit hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som att jag plockat ut åtminstone några bra böcker då :)

      Radera
  10. Har du inte läst Jussi Adler-Olsen är det definitivt på tiden:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, faktum är att det känns precis så :)

      Radera
  11. Himmelsdalen har jag också läst ju, mycket bra och kuslig (4 av 5), Vredens tid gav jag 2 av 5. Ska bli kul att se vad det blir för betyg och omdöme från dig:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vad bra att du precis sänkte mina förväntningar på Tegenfalk ;)

      Radera
  12. geim har jag läst och tyckte riktigt illa om, men Jussi Adler-Olsen gillar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där Jussi... jag tänkte faktiskt läsa den boken redan i januari :)

      Radera
  13. Många bra författare du hade med! Funderar på om jag också ska haka på Boktolvan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bra utmaning och själv väljer jag ju böcker som jag ändå tänkt läsa under året så det är inte speciellt betungande :)

      Radera
  14. Sarah Waters är ju ett superbra val! :-) Jag ska nog också ta mig an den här utmaningen! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli oerhört intressant att läsa Sarah Waters, så mycket som jag har hört om henne :)

      Radera
  15. Jag har hittat ett par utmaningar som jag ska ta mig ann, får ju inte bli för mycket men denna verkar vara en bra utmaning det med.

    SvaraRadera
  16. Grunnar just nu på min boktolva. Lånar gärna bilden. :) Metro 2033 var inte så dum. Och Främlingen i huset gillade jag också. De andra har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boktolvan kräver lite eftertanke :) Helst ska den ju innehålla lite blandad kompott.

      Radera
  17. Får man låna din fina bild till den här utmaningen?

    SvaraRadera
  18. Jag hakar nog också på boktolvan. :) Måste fundera på lite författare bara innan jag bestämmer mig men känns som en bra start att hitta nya bra böcker som man inte tänker på annars. Lånar bilden även jag inom snar framtid, eller ja så fort författarna har bestämts :)

    SvaraRadera
  19. Jag gillar verkligen boktolvan, även om jag nu faktiskt brukar läsa långt fler nya författare på ett år :)

    SvaraRadera