torsdag 19 december 2013

Boknördens logik

Eftersom mitt mål att i år inte köpa fler böcker än vad jag läser har gått helt åt pipsvängen så bestämde jag att det lika gärna kunde göra det med musik, alltså riktigt ordentligt. Och så hoppas jag ju att det här vansinnesköpet ska betyda att jag inte köper så många nästa år (jag vet inte vem jag försöker lura, men jag går på det i alla fall och det låter bra). Dessutom var det 10% rabatt på allt och så hade jag ett presentkort...
Assar Andersson har Annika skrivit så mycket om att jag bara måste prova och Flickan i fönstret är första delen om Anders Hademark. Två böcker av Stephen Booth, Djävulsklippan och Död och begraven, del 11 och 12 i serien om Ben Cooper. Bläckmagi av Cornelia Funke, som är fortsättningen på Bläckhjärta. Ett UFO gör entré av Jonas Gardell, som jag fattat ska vara något slags fortsättning på En komikers uppväxt.
Död i skugga av Anne Holt, femte delen i serien om Yngvar Stubø och hans fru Inger Johanne Vik. Nionde delen om Erlendur Sveinsson, Den kalla elden, av Arnaldur Indriðason. Tre böcker av Anna Jansson, del 6, 7 och åtta i serien om Maria Wern, Svart fjäril, Främmande fågel och Pojke försvunnen.
Vigilante av Andreas Roman och Vägen mot Bålberget av Therése Söderlind helt enkelt för att jag blivit så förtjust i deras tidigare böcker. Tänk på 3tt tal av John Verdon, första delen om Dave Gurney, har legat på min önskelista i evigheter så nu köpte jag den helt enkelt själv. Terror av Håkan Östlundh, som är tredje delen i serien om Fredrik Broman.

24 kommentarer:

  1. Vilken härlig storshopping :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände mig väldigt nöjd när jag klickade iväg beställningen :)

      Radera
  2. Jag tycker du tänker helt rätt. Det är klart att antalet köpta böcker nästa år måste minska nu efter detta fina inköp. I alla fall i januari. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för sedan kommer ju bokrean... :)

      Radera
  3. Jag tycker logiken går ihop från börjar till slut, ser inga brister där! Undrar om jag ska haka på;-) Vägen mot Bålberget ska bli spännande att läsa vad du tycker om, ja flera av de andra som jag inte läst själv också förresten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att min logik fungerar :)

      Jag funderar faktiskt på att sätta upp några undantag (inklusive bokrean) och sedan säga att jag har köpstopp. Men förbud brukar inte funka på mig...

      Radera
  4. Haha, vilket underbart resonemang! Jag tror att de allra flesta bokbloggare hade gått på det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I allt annat är jag världens mest logiska och förståndiga, men när det kommer till böcker... ;)

      Radera
  5. Härligt shoppande :) Min plan var oxå att köpa mindre än jag hinner läsa, gick inte så bra iår men nästa år då ska jag försöka köpa få böcker och läsa massor av mina egna böcker :) (Inte låna så många av andra eller på biblioteket)
    Och nu börjar jag ha de flesta böckerna i massa olika serier så känns som att jag inte hittar lika många begagnade längre, MEN nu har engelska högen börjat öka istället.... :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte det spelar någon roll vad man sätter upp för mål eller vilka planer man har. Det går bara inte att stå emot böcker :)

      Radera
  6. Tänk på 3tt tal har jag liggandes här hemma, den verkar riktigt spännande så borde ta tag i den snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, speciellt som tredje delen i serien snart kommer.

      Radera
  7. Haha, ja ska det vara så ska det väl vara ordentligt som sagt ;) Ser hur eller hur ut att vara många spännande böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ingen anledning att hålla igen när det ändå gått åt... pipsvängen :)

      Radera
  8. Håller helt med alla föregående talare. Är inte löften till för att brytas åtminstone om det gäller att köpa böcker. Överfyllda bokhyllor är till för att fyllas mer. Många intressanta nyköp du gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vara boksamlare är väl ändå en ganska oförarglig syssla, om det bara inte vore för att det tar så stor fysisk plats :)

      Radera
  9. Helt logiskt :) Imponerande hög!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev glad i hela kroppen när jag beställde och när de kom. Dubbel lycka :)

      Radera
  10. Det var inte dåligt, nu har du att läsa en stund :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis som att jag inte hade det innan ;)

      Radera
  11. Jag kan inte se något fel med den logiken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte jag heller egentligen, men det känns bra att inte vara ensam.

      Radera
  12. Vi läste Vägen från Bålberget i GPs digitala bokcirkel i somras, jag hoppas att du gillar den lika mycket som vi gjorde :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag såg att den lästes där. Jag tror jag kommer att gilla den, åtminstone tyckte jag väldigt mycket om hennes förra bok :)

      Radera