torsdag 14 november 2013

"Innan jag somnar" av S.J. Watson

Genre: Thriller
Antal sidor: 346
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Before I go to sleep
Översättare: Björn Ekdahl
Serie: -
Förlag: Bazar
Utgivningsår: (original) 2011 (min) 2012
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 27 oktober 2013






Första meningen: Sovrummet känns obekant.

Baksidetext
Föreställ dig att du förlorar minnet varje kväll när du går och lägger dig och att du vaknar upp nästa dag utan att minnas gårdagen eller något som hänt innan dess.

Du minns inte vad du heter, vem du är eller människorna omkring dig. Du minns inte vem mannen är som du vaknar upp bredvid varje morgon. Främlingen säger att han är din man. Talar han sanning? Och kan du lita på honom?

Välkommen till Christines värld.

Min kommentar
En av mina absoluta favoritfilmer är Memento, som handlar om en man som inte kan minnas mer än några minuter bakåt. Därför är det ju inte speciellt konstigt att jag varit nyfiken på den här boken i vad som känns som evigheter. Nu har jag äntligen läst den och jag blev inte besviken.

Visserligen är den inte lika gastkramande som Memento, men det kanske Innan jag somnar blir som film också. Olustkänslan är i alla fall väldigt stor och jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara om man inte kommer ihåg de senaste 20 åren varje morgon när man vaknar. Tänk dig ett helt blankt papper vareviga morgon. Du minns inte ens din man som ligger bredvid dig, men ditt enda alternativ är att tro på det han säger... Just den här biten, att hon utan att ifrågasätta tror på sin man känns osannolik för mig, men jag är nog lite paranoid. Jag hoppas och tror att jag hade gått till en oberoende källa (som gamla tidningar, Google...) för att försöka få svar på alla de frågor jag hade haft. Vi snackar ju nu ändå 2000-talet. Allt finns på Internet. Jag hade definitivt inte velat hamna i en sådan beroendeställning till någon jag inte känner och bara tro på det han/hon säger.

Den dagbok som Christine skriver känns inte som en dagbok som någon jag känner hade skrivit. Den är nämligen i dialogform och jag har lite svårt att tro att man skriver så. Nu är ju Christine tydligen författare så kanske det ändå kan vara rimligt. Om hennes reaktioner är trovärdiga, när hon upptäcker vissa... inkonsekvenser i det hon skrivit, kan jag inte alls uttala mig om. Ibland tycker jag att hon agerar lite konstigt och mindre trovärdigt, men jag kan ändå köpa detta. Alla är ju faktiskt inte likadana.

Boken är, trots sin förutsägbarhet, helt fantastiskt spännande och allt byggs upp till ett rafflande slut. Som kanske blir lite väl mycket, men jag köper det också. Är det bara tillräckligt spännande så blir jag otroligt förlåtande och jag hade verkligen svårt att lägga ifrån mig boken. Det här är ju faktiskt en debutroman också, en fantastisk sådan skulle jag vilja säga. När kommer nästa bok egentligen?

Boktipsets estimerade betyg var 4.0. Jag ger den 4.5.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Innan jag somnar: C.R.M. Nilsson, Lingonhjärta och Malin.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

19 kommentarer:

  1. Den här ligger på läslistan, och nu blev jag sugen att prioritera upp den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag lät den gå förbi en del i läslistan :)

      Radera
  2. Jag har inte läst något av denna författare tidigare men blev väldigt sugen nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror detta är hans debut och också den enda bok han skrivit. Än så länge.

      Radera
  3. jaha, det är bara att inse. Nu måste jag läsa den här.

    SvaraRadera
  4. Vilken tur att jag har den på nästa års boktolva, om jag kan hålla mig tills dess ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju inte så långt till nästa år :)

      Radera
  5. Den ligger på sängbordet och väntar, blir nog snart läst :)

    SvaraRadera
  6. Den låter spännande, kanske nått för mig. Jag tänker att den är raka motsatsen till filmen "Måndag hela veckan" där varje morgon var raka motsatsen till ett oskrivet blad, det var istället en enda lång inlärd berättelse utan avvikelser!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Måndag hela veckan är den inte lik.

      Radera
  7. Jag fick kämpa för att suspend my disbelief, eftersom anterograd och retrograd amnesi inte kan samverka på det sätt som han beskrev i boken. Plus att jag störde mig på Christine som karaktär.

    Men spännande var den ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är faran med att veta något om ämnet som figurerar i romanen :) Så där brukar jag känna när det handlar om IT och liknande. Helt beroende på hur bra och spännande allt det andra är så köper jag det. Eller inte :)

      Radera
  8. En av mina favoriter! Jag köpte in den till bibblan och har gett den till några elever som också har varit helt lyriska. Jag gillar att pusha för den här boken, att få fler att läsa den. :-)

    Memento är också en av mina favoritfilmer, och det är ju svårt att inte dra paralleller även om de är rätt olika ändå. Memento är lite... mörkare?

    Jag ser fram emot fler böcker av författaren, samt filmen. Colin Firth ska tydligen spela maken. Kan bli intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Memento är ganska mycket skitigare och, enligt mig, mycket mer spännande :)

      Fler böcker av Watson efterlyses och filmen ska jag så klart se :)

      Radera
  9. Jag gillar också Memento och jag gillade den här :-) Ser framemot filmen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag visste inte ens att det skulle bli film förrän efter jag hade läst boken :)

      Radera