torsdag 31 oktober 2013

"Mordgåtan Olof Palme" av Gunnar Wall

Genre: Samhälle
Antal sidor: 512
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Semic
Utgivningsår: (original) 2010 (min) 2010
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 21 oktober 2013





Första meningen: Carolinabiblioteket i Uppsala är väl mest känt för att samlingarna innehåller den vackert handpräntade Silverbibeln från 500-talet.

Baksidetext
Palmeutredningen har kallats världens största mordutredning. Det är ett annat sätt att säga att mördaren fortfarande inte är avslöjad - trots att det snart gått tjugofem år och polisen länge haft obegränsade resurser. Vad var det som gick fel redan från första början? Och gör utredarna fortfarande fel? Finns det till och med krafter som inte vill att mordet ska klaras upp?

Frågorna finns där. Och Gunnar Wall, en av Sveriges främsta experter på Palmemordet, anser att de är berättigade. "Många väljer att tro att mordet egentligen är löst, att det var Christer Pettersson", säger Gunnar Wall. "Och det vore ju skönt om vi kunde lägga den plågsamma händelsen bakom oss. Men bevisningen mot Pettersson är tunn. Och i min bok pekar jag på oroväckande tecken på att den delvis är förfalskad."

Gunnar Wall skildrar en mordutredning fylld av intriger, konflikter och påtryckningar utifrån. "En röd tråd har varit att det funnits frågor som varit så känsliga att de inte har fått utredas. Och samtidigt har pressen på polisen varit stor att lägga fram en lösning som svenska folket ska kunna godta."

I boken berättar Gunnar Wall om vad som skett bakom kulisserna - och avslöjar bland annat det verkliga intrigspelet bakom Ebbe Carlssonaffären.

Och sanningen om mordet? "Den kan man bara skymta", säger Gunnar Wall. "Men i boken presenterar jag ett antal skakande uppgifter som utredarna valt att bortse ifrån och som skulle kunna leda till klarhet om vad som egentligen hände på Sveavägen".

Min kommentar
Jag ska erkänna att det tog emot lite innan jag började läsa den här boken, eftersom jag var rädd för att den skulle vara torr och lite trist. Dessutom är sidorna tätskrivna och den är ganska tjock. Jag var lite drygt 20 den gången, när verkligheten plötsligt drabbade Sverige. Politik var inte min grej överhuvudtaget, men jag minns fortfarande exakt var jag var, vad jag gjorde och vad jag tänkte när jag fick veta.

Mina farhågor om torr och trist faktabok kom helt på skam. Trots att det är mycket fakta och många personer så var den lätt att läsa. Jag tänker inte alls gå in på vad boken avhandlade och vad jag tänker om det, kanske får vi aldrig veta vad som verkligen hände den där vinterkvällen, men jag kan säga så mycket att den gjorde mig nästan mörkrädd. Och benägen att tro på allehanda konspirationsteorier.

Även om jag inte var speciellt (läs: inte alls) intresserad av politik vid tiden när Palme mördades så verkar jag ändå ha hängt med ganska bra. Det mesta kände jag igen, även om jag inte kopplat allt till Palmemordet. Och så får jag givetvis veta massor som jag inte hade en aning om. Det är de bitarna som skrämmer mig.

Det är ett digert grävande Gunnar Wall har gjort, detta kallas ju världens största mordutredning och här snackar vi många hyllmeter (225 meter faktiskt) att gå igenom. Jag tycker att Wall lotsar mig igenom det här på ett föredömligt sätt, även om det blir väl många "som läsaren minns" för hur bra mitt minne än är så ryms det inte hur mycket som helst där. Jag gillar speciellt de små ironiska kommentarerna Gunnar Wall släpper ifrån sig när det gäller en del konstigheter och faktum är att jag egentligen tycker att han är för snäll i sina omdömen.

Trots att boken var lättläst så kunde den gjorts lite mer "användarvänlig" genom mer frikostig styckeindelning. De enda naturliga ställena att sluta läsa på var nya kapitel och eftersom kapitlen var ganska långa så blev det ofta så att jag slutade läsa "för tidigt" för jag orkade inte läsa ett helt kapitel till.

Om du har en ostillad nyfikenhet på vad som kan ha hänt den 28 februari 1986, klockan 23:21, läs då den här boken.

Boktipset hade inget estimerat betyg, eftersom endast fem stycken var satta, genomsnittet av dem är 4.0. Jag ger den 4.0.

Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Mordgåtan Olof Palme: Berghs blogg, DAST och Erik Rodenborgs politiska blogg.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

5 kommentarer:

  1. Ja, det lät ju spännande. För precis som du så känner jag viss skepsis...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var väldigt bra på det viset att man inte påtvingades någon uppfattning, utan eventuella slutsatser fick man dra själv :)

      Radera
  2. Ja den här måste jag nog låna, tack för tipset:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var väldigt intressant och fick mig nästan att vilja läsa mer om fallet ;)

      Radera
  3. sv: Haha nä Sparkle passar verkligen inte in i skräcktemat :)

    SvaraRadera