måndag 9 september 2013

Tematrio - Tunnisar

Förra veckan var det ju tegelstenar som gällde och för att kompensera(?) så handlar Lyrans Tematrio denna måndag om motsatsen. Veckans uppgift: Berätta om tre minnesvärda tunnisar (kortromaner, långnoveller c:a 50-150 sidor)!

Ha! Då tar jag ett King-tema den här veckan i stället :)

1. Vårbedrift från novellsamlingen Sommardåd, men i original heter den Rita Hayworth and the shawshank redemption. Den är kanske mer känd under namnet Nyckeln till frihet, som filmen heter. Det är en fängelseskildring som man aldrig glömmer. Andy Dufresne sitter inne på livstid och har gjort det sedan han var 30 år, oskyldigt dömd för ett dubbelmord. Till synes accepterar han sitt öde och blir fängelsets mönsterfånge. Ingen anar dock vad Andy planerar i tysthet.

2. Höstgärning från novellsamlingen Vinterverk. Den är kanske mer känd under namnet Stand by me, som filmen heter. Det är en stekhet sommardag när Gordie, och hans tre kompisar, alla i 12-årsåldern ger sig ut på en 5-milavandring längs järnvägen från Castle Rock till Harlow för att titta på ett lik. Under vandringen råkar Gordie och hans gäng ut för många farliga äventyr. Samtidigt tar pojkarna ett stort kliv mot en väntande vuxenvärld.

3. Harveys dröm från novellsamlingen Strax före solnedgången. Harvey och Jane är ett medelålders gift par. Vid frukosten en morgon, berättar Harvey hur han vaknat skrikande ur en mardröm han haft: En av deras döttrar har blivit överkörd och dödad. Janet inser snart att drömmens detaljer ofelbart stämmer med morgonens händelser. Speciellt det att grannens bil har en ny buckla, med något som liknar en blodfläck och en plätt smuts eller hår.

16 kommentarer:

  1. Har den översta, Nyckeln till frihet, på dvd. Kanske dags att faktiskt titta på den :) Harveys dröm verkar riktigt bra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyckeln till frihet är världens bästa film om man ska tro imdb http://www.imdb.com/chart/top?ref_=nb_mv_3_chttp

      Radera
  2. Blir så sugen på att läsa King när jag ser vad du skriver, han är ju så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har verkligen en förmåga att berätta :)

      Radera
  3. Ja det ringer ingen klocka men säkert har jag sett dem, han är så bra.
    Har begärt en recensionsbok från Albert Bonnier förlag och det är Stephen Kings nya.
    Mia

    SvaraRadera
  4. Jag är ingen King-fantast, men de två första novellsamlingarna du berättar om har jag läst och tyckte mycket om dem!

    SvaraRadera
  5. Läst både Höstgärning och Vårbedrift. Ruskigt bra. Filmen Stand by me är också bra. Nyckeln till frihet har jag inte sett, vilket egentligen är obegripligt då jag älskar Morgan Freeman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, du bara måste se Nyckeln till frihet, den är helt fantastisk. Och jag är också väldigt svag för Morgan Freeman.

      Radera
  6. Just det ja, Stephen King har ju många kortare historier också. "Shawshank redemption" hör faktiskt till de filmer som jag inte bara sett, utan som jag dessutom tycker är lika bra som boken. Mycket ovanligt i min värld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det händer inte ofta att filmen är lika bra som boken. Faktiskt tycker jag nog att det stämmer på Stand by me också.

      Radera
  7. Den enda jag har läst av dessa är den första, men den är väldigt bra. Jag har Vinterverk hemma, men den har jag inte läst. Den blev nog köpt ungefär då jag tillfälligt tappade intresse för Stephen King.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag höll på att säga "kan man det", men jag har ju nästan varit där själv. Jag kan verkligen rekommendera novellen Höstgärning i alla fall, den andra, Vinterverk, kommer jag inte ihåg :)

      Radera