tisdag 25 juni 2013

Topp Tio böcker jag läst hittills under 2013


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Books I've Read So Far In 2013.

Man skulle kunna tro att detta är lätt att svara på, eftersom jag ju faktiskt sätter betyg på böckerna jag läser. Ett tag trodde jag också att det skulle bli perfekt, men det visar sig att jag läst tre fullpoängare och sex stycken som nästan nått ända fram. Det blir bara nio. Då har jag satt betyget fyra på tolv stycken böcker. Bara en av dem får vara med här alltså... Och för en gångs skull så är listan i inbördes ordning.

1. En man som heter Ove av Fredrik Backman

2. Boktjuven av Markus Zusak

3. Dit drömmar färdas för att dö av Mattias Edvardsson

4. Gengångare av Jo Nesbø

5. Himmel över London av Håkan Nesser

6. Människohamn av John Ajvide Lindqvist

7. Kaninhjärta av Christin Ljunqvist

8. Evig natt av Michelle Paver

9. Kritikern av Dean Koontz

10. Norrlands svårmod av Therése Söderlind

22 kommentarer:

  1. Ser att du gillade Ove :) Den boken kommer definitivt högst upp på min lista som kommer i eftermiddag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade är inte riktigt rätt ord :)

      Radera
  2. Ove är alltid nummer 1, så klart - på allas listor. :-)

    Av de övriga du nämner har jag bara läst Kaninhjärta, men jag skulle kunna tänka mig Koontz. Jag kommer mig aldrig för att läsa fler Koontz bara, vet inte alls vad detta motstånd beror på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att välja bland Koontz alla böcker och väljer man fel så kanske man inte gärna vill läsa fler, men han har skrivit mycket bra också. I alla fall som jag tyckte var bra, förr :)

      Radera
  3. Kul att se Ove högst. Han toppade min lista 2012. Och Therese Söderlind tog sig in;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis är Ove överst :) Ser att Vägen mot Bålberget släpps som pocket i november, det är nog fullt möjligt att den flyttar hem till mig då.

      Radera
  4. Edvardsson och Nesbös böcker har jag läst. Övriga böcker har jag läst mycket om men aldrig känt något sug av att läsa. Inte än i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så där ibland, men man kan ju faktiskt inte läsa allt.

      Radera
  5. När kommer recensionen på Ove då? ;)

    Ska kolla upp de böckerna på denna lista som jag inte har läst, bland annat Boktjuven har jag varit nyfiken på ett tag nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inlägget om allas vår favorit Ove kanske kommer på lördag :)

      Boktjuven är en helt fantastisk bok, men jag vet att inte riktigt alla tycker det :)

      Radera
  6. Tyckte också om Boktjuven! Det är också den enda boken jag läst på din lista, men flera av de andra står på min läslista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Din läslista verkar vara en bra lista :)

      Radera
  7. En man som heter Ove var en av mina favoriter förra året, likaså Kaninhjärta. Två riktigt bra böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland blir det så bra när man läser böcker man egentligen tror att man inte gillar :)

      Radera
  8. "Boktjuven" står på min läslista. Jag kanske borde prioritera upp den då...

    SvaraRadera
  9. Av dessa har jag bara läst Kaninhjärta, men tyckte den var sådär. Boktjuven är jag väldigt sugen på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boktjuven kan man säga drabbade mig, jag blev helt överrumplad :)

      Radera
  10. Svar
    1. Hur skulle man inte kunna gilla Ove?

      Radera
  11. Gengångare fick vara med på min lista med :) och Kaninhjärta var riktigt bra den med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gengångare är nog den bästa i serien. Hittills. Efter vad jag hört så är Polis ännu bättre :)

      Radera