tisdag 18 juni 2013

Topp Tio böcker på min sommarläslista


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Books At The Top Of My Summer TBR List.

Det här är ju riktigt svårt. Jag har egentligen ingen aning om hur mycket läst det blir den här sommaren, det beror helt och hållet på. Vi hade tänkt utforska Skåne lite, med hjälp av våra Skånekort och eftersom de resorna förmodligen kommer att ske med tåg så kan det ju hjälpa upp mängden lite. Som sommar räknar jag juni-augusti och detta är vad jag hoppas läsa.

1. Den femte årstiden av Mons Kallentoft. Femte delen om polisen Malin Fors.

2. Weirdo av Cathi Unsworth. Den här boken kanske inte passar på sommaren, men jag måste läsa den nu.

3. Jungfrudansen av Stephen Booth. Andra delen om poliserna Diane Fry och Ben Cooper som jobbar i Lake District, UK. Denna hoppas jag få läsa på plats.

4. Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami. Blev inspirerad av Bokmoster och tänkte läsa denna ihop med Sveriges Radios bokcirkel.

5. En man som heter Ove av Fredrik Backman. 'Nuff said. Den är faktiskt redan utläst.

6. Den frusna trädgården av Kristin Hannah. Kommer inte ihåg vilka som rekommenderade denna, men de personerna gillade den verkligen.

7. Niceville av Kathryn Stockett. Sist av alla(?) ska jag läsa den. Sedan ska jag se filmen också.

8. De ensamma av Håkan Nesser. Fjärde delen om Gunnar Barbarotti, polisen som förhandlar med Gud.

9. Okänt offer av Tana French. Alla författare (nästan) förtjänar en andra chans. Detta är hennes andra chans. Började läsa den igår.

10. Den nya människan av Boel Bermann. Dystopisk sci-fi-saga kallades den. Det var allt som behövdes.

26 kommentarer:

  1. Ska bli kul att se vad du tycker om Weirdo, då jag har varit lite sugen på den och vi brukar ju tycka ungefäääär likartat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite orolig över att faktiskt börja läsa den, många har varit rent lyriska... :)

      Radera
  2. Åh, du har verkligen något att se fram emot när det gäller nr 8 (De ensamma). Jag tyckte att den var grymt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, där åkte den genast upp ett par snäpp :)

      Radera
  3. Var ett tag sen jag läste något av Kallentoft, kanske skulle ta och läsa Den femte årstiden. Lyckost som har Niceville kvar att läsa. Boken är så himla bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har nog bara hört bra saker om Niceville. Efter jag läst boken ska jag se filmen också :)

      Radera
  4. Fågeln som vrider upp världen är en favorit hos mig :) Och sist är du nog inte med att läsa Niceville, det lär nog bli jag.

    Författardrömmar har börjat med en länklista och jag har taggat dig :) Du kan läsa mer om hur länklistan fungerar här: http://lacrimamens.com/blog/lankkarlek.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner mig lite överväldigad av Fågeln som vrider upp världen, och då har jag inte ens börjat läsa den ;)

      Radera
  5. Har inte läst en enda bok, men skulle gärna vilja läsa bland annat Niceville :)

    SvaraRadera
  6. Har endast läst Niceville, gillade den väldigt mycket. Tack för en massa bra tips :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag återgäldar gärna alla boktips jag får från dig och alla andra bokbloggare :)

      Radera
  7. Både Weirdo och Femte årstiden finns på min inofficiella lista;-)

    SvaraRadera
  8. Fågeln som vrider upp världen finns på min att läsa-lista också, tillsammans med så många andra tjocka böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är ju inte speciellt tunn :)

      Radera
  9. Jag har inte heller läst Niceville än, bra att du påminde mig!

    SvaraRadera
  10. Okänt offer orkade jag inte läsa ut men Jungfrudansen är däremot en pärla. Inte särskilt förvånande att jag tycker det eller hur :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte riktigt mycket om Svarta hunden så jag är väldigt sugen på Jungfrudansen. Okänt offer vet jag inte vad jag ska tycka om, den var otroligt seg för en stund sedan.

      Radera
  11. Och jag som trodde att jag var den enda som inte läst "Niceville"... :) Men den ska nog bli läst, tids nog...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi verkar ju vara några stycken ändå :)

      Radera
  12. Lycka till med Fågeln! Hoppas bokcirkeln funkar lika bra som det gjorde för mig :)

    SvaraRadera
  13. Niceville är riktigt bra! :) Jag försökte att inte ha så stora förväntningar eftersom att det blev en sådan hype runt den, men den levde upp till allt jag hört sägas om den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, förväntningarna har nog lagt sig nu så jag hoppas det ska gå bra :)

      Radera