tisdag 4 juni 2013

Top Ten Books Featuring Travel In Some Way


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Books Featuring Travel In Some Way.

Innan jag började titta på böcker som skulle kunna passa så tänkte jag att det här blir en svår nöt att knäcka, vad kan jag ha för böcker som innefattar resande? När jag började leta efter böcker så tänkte jag att det här blir en svår nöt att knäcka, vad många böcker jag har som innefattar resande!

Utan inbördes ordning, som vanligt. Då kör vi!

1. Shantaram av Gregory David Roberts. En svindlande resa i Indien och vidare till Afghanistan

2. Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams. Jag säger bara: Glöm inte handduken!

3. Den långa flykten av Richard Adams. Ja, jag vet, det handlar om kaniner. Men reser gör de faktiskt.

4. Röde Orm av Frans G Bengtsson. Här snackar vi resa alltså. Vikingar och grejer.

5. Grottbjörnens folk av Jean M Auel. Alla böckerna om Ayla och gänget platsar här. De går och går och går och går och...

6. Flickan från ingenstans av Justin Cronin. En resa tillbaka till där allt började. Allehanda fordon används.

7. Vi, de drunknade av Carsten Jensen. En magnifik resa över världshaven under ett sekel.

8. Det mörka tornet av Stephen King. Den här serien kan man ha med på listor vad de än gäller. Vad som än efterfrågas så finns det här.

9. Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf. Ett fantastiskt bra sätt att lära sig Sveriges geografi uppifrån.

10. Till jordens medelpunkt av Jules Verne. Ja, han måste vara med här, den käre Jules. Vilka resor han skrivit om.

10 kommentarer:

  1. Shantaram läste jag tidigare i år och gillade den verkligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag älskade början och slutet, men när han var i Afghanistan så blev jag lite less.

      Radera
  2. Jag är så otroligt sugen på att läsa Den långa flykten. Den verkar så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om du märkt det, men jag håller på och tjatar hål i huvudet på dig :)

      Radera
  3. Jag tyckte det var rätt lätt den här gången, och ändå hade vi bara en gemensam bok:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade så många, visade det sig när jag började titta. Det var svårt att bara välja ut tio :)

      Radera
  4. Har bläddrat i böckerna av Cronin och Jensen, men inte kommit längre än så, ännu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är ju inte direkt några tunnisar, om man säger så :)

      Radera
  5. En hel drös med tips! Är sugen på Cronin :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick ju Cronins andra bok och funderar på om man kanske skulle läsa den nu på sommaren :)

      Radera