måndag 10 juni 2013

Tematrio - Hembygdsläsning

Alla vill vi ha läser, men det är få förunnat. Lyran är grön av avund så i veckans Tematrio vill hon att vi berättar om tre bra texter/författare från vår hembygd.

Det där bra ställer till det, men det får helt enkelt också bli författare jag inte läst. Och som min hembygd räknar jag Göteborg med omnejd, inget annat. Även om jag nu lever i exil i Skåne.

1. En författare som jag faktiskt inte läst, men som jag väldigt gärna vill läsa är Evert Lundström och hans böcker om Lilla London.

2. En bok som var väldigt bra och som utspelade sig, mestadels, i Göteborg är Kaninhjärta av Kungsbacka-författaren Christin Ljungqvist. Och så bor hon faktiskt i Majorna nu.

3. En annan författare som jag inte läst, och det skäms jag lite över, är Marianne Fredriksson.

Hmm, nu blev jag inspirerad. Måste försöka hitta både Lundström och Fredriksson...

19 kommentarer:

  1. Marianne Fredriksson skrev hon inte Simon och ekarna, den tror jag att jag har någonstans.
    Kaninhjärta ska jag läsa i sommar
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Simon och ekarna är det Marianne Fredriksson som skrivit. Jag blev ganska sugen på att läsa den :)

      Radera
  2. Svar
    1. Den utspelar sig till och med delvis där.

      Radera
  3. Fågelbarn var också fin, läs den särskilt om man gillar spökerier. Simon och ekarna! Måste läsas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Fågelbarn kommer jag definitivt att skaffa och läsa. Simon och ekarna ligger också bra till :)

      Radera
  4. Av Marianne Fredriksson gillar jag Den som vandrar om natten bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen med tips! Ska kolla upp den också.

      Radera
  5. Kaninhjärta tyckte jag verkligen om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var speciell. Måste skaffa nästa också :)

      Radera
  6. Jag älskade Anna, Hanna och Johanna! Sedan tycker jag att Åke Edwardssons deckare håller rätt så hög klass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, ännu en Fredriksson-bok jag hört talas om. Edwardson var faktiskt med i trion från början, men han fick stryka på foten när jag kom på Lundström :)

      Radera
  7. Marianne Fredriksson kan jag nog rekommendera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ska nog leta upp något av henne.

      Radera
  8. Jag visste inte att Fågelhjärta utspelade sig i Göteborg, fast jag köpte den nyligen. Kul! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller Kaninhjärta. Snacka om att blanda ihop titlarna! :-D

      Radera
    2. Titlarna är så lika att jag ibland tänker att de kanske heter Kaninbarn och Fågelhjärta :)

      Radera
  9. Jag har bara läst Fredriksson av de du nämner, och henne gillade jag inte... Men jag har bott i Majorna, så en författare därifrån kan jag oxå vara nyfiken på! Jag läser med nöje Helen Tursten, och hennes polis har just flyttat till Guldheden där jag oxå bott och då får böckerna en extra dimension!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar att läsa böcker som utspelar sig i Göteborg, det känns så... hemma på något sätt :) Själv bodde jag först i Bö och sedan ute i Högsbo, innan kärleken fick mig att flytta till Skåne :)

      Radera