lördag 1 juni 2013

Min litterära resa i maj 2013

Det här blev en riktigt usel läsmånad, inte kvantitetsmässigt utan kvalitetsmässigt. Det var verkligen inte många ljuspunkter.

Månaden började i Stockholm där jag i sällskap med übermensch Jonna Linna bara behövde kasta ett snabbt öga på en i stort sett tom brottsplats för att veta exakt vad som hänt. Och hur. Jakten gick över stock och sten, i skärgården, i villaområden... ja, överallt. Och alla blev inblandade på något sätt. (Paganinikontraktet)

Resan gick vidare till Boston-trakten, Cambridge, där en fantastiskt deprimerande resa, både bokstavligt och bildligt, tog sin början. Kort sagt kan man säga att inget bra hände förrän mot slutet. (Lämna världen)

Turen fortsätter till ett annat Cambridge, den här gången det som ligger utanför London. Här är har folk det  så trist och jobbigt att de tar livet av sig på löpande band. Eller är det kanske någon som hjälper till? (Livrädd)

Nästa tripp börjar egentligen utanför Kreta, eller eventuellt i Nineveöknen, Irak, men det mesta sker någonstans i Svarta Havet. Jag lär mig allt jag överhuvudtaget skulle kunna tänkas vilja veta (och mer ändå) om vapen och helikoptrar. Ganska mycket historia och arkeologi får jag mig till livs också medan jag umgås med ännu en hjälte eller två. (Atlantis hemlighet)

Jag vänder åter till Sverige och Stockholm där det plötsligt sker en del råa mord. Offren verkar överhuvudtaget inte ha något gemensamt. Kan det verkligen vara så? (Pepparkakshuset)

Månadens resa avslutas i Oslo, där jag äntligen får sällskap av min favoritsnut, Harry Hole. Vi jagar ett osynligt spöke, som har tagit över hela knarkhandeln i Oslo. Allt sköts så proffsigt att man nästan kan tro att tentaklerna sträcker sig högt upp. Väldigt högt upp. (Gengångare)


Visa Maj 2013 på en större karta

4 kommentarer:

  1. Gengångare, den måste jag oxå läsa, bra att du påminde mig!

    SvaraRadera
  2. Det var tråkigt att det inte fanns så många ljuspunkter :( Jag läste ett par böcker nu i maj som kändes fruktansvärt poänglösa och det är aldrig kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog egentligen inte så illa, jag läste ju trots allt en del bra också och månaden avslutades på ett alldeles lysande sätt :)

      Radera