lördag 1 juni 2013

Månadsbokslut maj 2013

Antal lästa böcker i maj 2013: 6

28. Paganinikontraktet av Lars Kepler
29. Lämna världen av Douglas Kennedy
30. Livrädd av S J Bolton
31. Atlantis hemlighet av David Gibbins
32. Pepparkakshuset av Carin Gerhardsen
33. Gengångare av Jo Nesbø

Antal lästa sidor: 2699
Snittbetyg: 3,5

Kriminalroman: 3
Drama: 2
Thriller: 1

Boktolvan: 2
Hyllvärmare: 4
Kaosutmaningen: 4

Kvinnor: 2
Män: 3
Duo: 1

Originalspråk (svenska): 2
Författare jag inte läst tidigare: 3
Biblioteksböcker: 0
E-böcker: 0
Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 1

Månadens bästa: Gengångare av Jo Nesbø
Månadens sämsta: Atlantis hemlighet av David Gibbins
Månadens överraskning: Lämna världen av Douglas Kennedy
Månadens besvikelse: Paganinikontraktet av Lars Kepler
Månadens otäckaste: Livrädd av S J Bolton

Kommentar:
Om månadens bästa: Jag säger bara: Harry Hole.
Om månadens sämsta: Så fantastiskt många detaljer om vapen, vad de heter, var de kommer ifrån, vem som hittat på dem, vem som använt ett liknande... och så vidare i all oändlighet.
Om månadens överraskning: Jag hade nog väntat mig att jag skulle gilla den här boken, men jag kunde inte gissa hur mycket jag skulle fundera på den efter jag läst ut den. Verkligen en bok som väcker tankar.
Om månadens besvikelse: Men... vad var detta? Vad hände? Jag som tyckte Hypnotisören var så spännande och så kom detta.
Om månadens otäckaste: Psykologisk terror är något av det mest otäcka jag vet.

8 kommentarer:

  1. Om månadens bästa och sämsta säger jag bara: Håller med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Alltså, den där Harry Hole... jag insåg att jag nog måste skaffa mig Polis också. Snarast :)

      Radera
  2. Tycker också om Harry Hole och Lämna världen :)

    SvaraRadera
  3. Lämna världen var oväntat bra, men kanske lite seg i mitten. Jag ska i alla läsa mer av Kennedy.

    SvaraRadera
  4. Jag måste ta tag i och läsa någon bok om Harry Hole :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag älskar dem, men det tog mig två böcker att tycka om Harry :)

      Radera
  5. Jag tror min mamma läste Atlantis hemlighet för ett par år sedan och tyckte om den, men det låter på dig som om jag borde skippa den. Är inte överdrivet förtjust i vapen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle inte rekommendera den boken till någon egentligen, men jag vet ju att det finns folk som gillar den. Bland annat min före detta chef, det var han som rekommenderade författaren i alla fall :)

      Radera