söndag 16 juni 2013

En smakebit på søndag: En man som heter Ove

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag har gett efter för grupptrycket och börjat läsa Fredrik Backmans En man som heter Ove. Något som jag än så länge inte ångrar för en sekund. Jag är helt säker på att Ove och jag kommer bra överens, men bästa vänner kommer vi nog inte att bli. Vi är på tok för lika. Även om jag nu oftast bara tänker det som Ove säger rätt ut. Och Ove säger en hel del. Och gör också. Men jag är nog lite mer socialt kompetent...

Smakebiten är från sida 60, där Ove får besök av sina nya grannar, som vill presentera sig. Jag är säker på att Ove och Parvaneh kommer att bli bästa vänner längre fram i boken. Eftersom jag vet att ordvitsar är besvärliga på andra språk så vill jag för mina norska vänner förklara att pärs är något som är riktigt, riktigt jobbigt.
- Är du alltid så här otrevlig? undrar Parvaneh intresserat.
     Ove ser förnärmad ut.
     - Jag är för fan inte otrevlig.
     - Du är lite otrevlig.
     - Är jag ju inte.
     - Nejnejnej. Dina ord är som kramar, verkligen, svarar hon på ett sätt som får Ove att misstänka att hon inte alls menar det.
     Han släpper taget om dörrhandtaget något ögonblick. Inspekterar kakburken i sin hand.
     - Jaha. Arabiska kakor? Ska det vara något det? muttrar han till sist.
     - Persiska, rättar hon.
     - Va?
     - Jag är från Iran. Då är man pers, förklarar hon.
     - En pärs?
     - Ja.
     - Ja, det är ju det minsta man kan säga, instämmer Ove.
     Hennes skratt överrumplar honom. Som om det var kolsyrat och någon hällt upp det för snabbt och det nu bubblade över alla bräddar. Det passar inte alls in bland all grå cement och raklagda trädgårdsplattor. Det är ett stökigt och bråkigt skratt som inte fogar sig efter regler och förordningar.

61 kommentarer:

  1. Kan inte säga annat än trevlig läsnig. Jag älskar denna boken.

    SvaraRadera
  2. Jag läste precis det här samma stället i går på kvällen :)

    SvaraRadera
  3. Takk for en kjempefin smakebit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela boken är full av fantastiska smakebitar :)

      Radera
  4. Herlig smakebit!! Har akkurat lest ferdig denne boken, og den blir nok en av årets bokfavoritter for min del :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fantastisk bok som definitivt är en fullpoängare :)

      Radera
  5. Jag älskar Oves och Parvanehs interaktion med varandra :) Hon är awesome. Nu blir jag sugen på att läsa om boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de har verkligen något speciellt :)

      Radera
  6. Tusen takk for fin smakebit:)

    SvaraRadera
  7. Jeg har akkurat begynt på denne som lydbok; fornøyelig! Gleder meg til fortsettelsen! Takk for smakebiten ;o)

    SvaraRadera
  8. Har inte läst boken, känns som jag bordet göra det snart :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det! Jag gav ju upp och ångrar mig inte :)

      Radera
  9. Jeg husker denne scenen fra den norske utgaven, og der får man ikke frem poenget som du forklarer her. Det var igrunnen meget morsomt med en ny del av boken å le av. (Ja, jeg har altså lest den :-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ordvitsar går ju inte att översatta, tyvärr, det brukar vara de som jag skrattar mest åt :)

      Radera
  10. Åh, den är ju så underbar! Jag är glad att du läste den och gillade :)

    SvaraRadera
  11. Åh, jag ler bara jag läser den. Älskar den :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu har jag sällat mig till Oves fanclub :)

      Radera
  12. Svar
    1. Jag är helt överrumplad av Ove :)

      Radera
  13. Verkar som en bra bok. Jag har sett att pocketen är med i nåt sommarläsningserbjudande (2 för 79 kr) i mataffärer, så jag kanske köper den snart. Frågan är bara vilken annan bok jag ska välja. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så glad att jag klämde in den här efter den förra (usla) boken jag läste. Detta var precis vad jag behövde :) Läs den!

      Radera
  14. Denne boken har jeg lyst til å lese, har hørt mye positivt om den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hade jag också och det var rätt alltihop :)

      Radera
  15. Takk for smakebiten:) Har hørt at den har blitt solgt en del her i norge og at den har fått gode kritikker.

    SvaraRadera
  16. Tack för smakebiten. Ska absolut läsa denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är precis lika bra som alla säger.

      Radera
  17. Har planer om å lese denne:)Står allerede i lesekø på biblioteket:) Har troa på at denne vil falle godt i smak. Virker som en veldig bra bok, med en dose humor:) Takk for smakebit og ha en herlig søndag!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är helt enkelt fantastisk. Skrattade högt flera gånger.

      Radera
  18. Den här måste jag läsa snart. Verkar väldigt rolig och fin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju just det, den är fin också, inte bara rolig.

      Radera
  19. jag var också mycket skeptisk, Monica, men jag fastnade direkt för Ove. för övrigt har jag taggat dig i min blogg
    http://mrscalloway.blogspot.se/2013/06/tag-sommarlasning.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var helt säker på att jag skulle bli besviken på den, men jag är så glad att jag hade fel.

      Radera
  20. Monika med "k", menar jag så klart. ursäkta

    SvaraRadera
  21. Jag får väl helt enkelt sätta till den här till listan med böcker jag ska läsa.

    SvaraRadera
  22. Herlig smakebit:) jeg har denne boka på vent:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du något bra att se fram emot :)

      Radera
  23. Tänk att denna bok dyker upp överallt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är nästan som ett virus :)

      Radera
  24. japp, en till bok som jag har missat :) bara att lägga till på min att läsa lista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna får man nog faktiskt inte missa.

      Radera
  25. Åh, den här är jag galet nyfiken på! Det är många som har gillat den nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag var helt säker på att "alla" hade fel, men jag är glad att det var jag som var fel ute :)

      Radera
  26. Den är bara så bra och det visar ju verkligen den här lilla smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela boken är full av helt fantastiska smakbitar, det var svårt att välja.

      Radera
  27. Denne har jeg veldig lyst å lese, og nå fikk jeg enda mer lyst :)

    SvaraRadera
  28. Den ligger på min önskelista, jag läser Fredriks blogg med stort nöje!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så glad att jag ändrade mig, tänkte först inte läsa den alls när hela hysterin startade :)

      Radera
  29. Hi, hi. morsom smakebit. Er egentlig ikke for bøker som man annonserer skal være veldig morsomme. Men jeg tror jeg kanskje jeg må gi tapt - og lese den... Og din smakebit har vært med på å overbevise meg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nästan lika många tårar som skratt...

      Radera