söndag 30 juni 2013

En smakebit på søndag: Den frusna trädgården

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Det måste ha varit i vintras som jag tyckte att den ena bokbloggen efter den andra hade inlägg om Kristin Hannahs bok Den frusna trädgården. Och alla verkade älska den. Som av en händelse så stod den redan i min bokhylla och den blev ständigt uppuffad på läslistan och nu är det alltså dags.

Boken handlar om två systrar, vars far dör. Deras mor är känslokall och har aldrig brytt sig om sina barn. Men hon verkar ha en hemlighet. En hemlighet som avslöjas bit för bit genom att hon berättar en saga.

Smakebiten är från bokens början.
På stränderna till den mäktiga Columbiafloden vilade tystnaden över fruktodlingen Belye Nochi. Den kyliga årstiden var här och andedräkten stod som vit rök i luften. Äppelträd i vintervila, med stadiga rötter djupt förankrade i den kalla, bördiga marken, bredde ut sig så långt ögat kunde se. När temperaturen sjönk och både himmel och jord förlorade sin färg, orsakade det vita landskapet ett slags vinterblindhet som gjorde det omöjligt att skilja den ena dagen från den andra. Allting frös till is och blev skört.

34 kommentarer:

  1. Tack för smakebiten. Jag har inte läst något av denna författare, men jag skulle absolut kunna tänka mig att göra det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon vekar ha skrivit en hel hög med böcker, så där finns en del att välja bland.

      Radera
  2. Den ska vara bra säger de som läst den, jag ska läsa hennes nya i bokcirkeln.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hörde som sagt massor av bra saker om den i vintras :)

      Radera
  3. Har hört väldigt mycket bra om den här. Kanske lägga på läslistan! Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog lite tudelad till den, men egentligen är den nog bra. Den träffade bara en liten öm punkt hos mig och då åkte försvarsmuren upp.

      Radera
  4. Det var en ukjent bok for meg, men en fin smakebit. Jeg må se om boken er utgitt på norsk. Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon verkar inte vara så populär i Norge.

      Radera
  5. Kjenner ikke til denne boken, men ble nysgjerrig på den:) Takk for smakebit! Ha en herlig søndag!

    SvaraRadera
  6. Jag har inte hört talas om boken tror jag! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland undrar jag vilka bloggar jag läser, där jag hör talas om alla de här underliga böckerna :)

      Radera
  7. Dette var en helt ukjent bok for meg og kunne tenkt meg å få tak i den på norsk.Tusen takk for smakebiten:) Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna hjälpa till att fylla på din läslista :)

      Radera
  8. Takk for fin smakebit, fra bok som jeg ikke kjenner til. Kanskje den kommer på norsk snart :) - ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannah verkar inte alls ha slagit i Norge.

      Radera
  9. Jag har läst en bok av denna författare tidigare och tyckte mycket om den. Så den frusna trädgården står på min läslista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är möjligt att det blir fler böcker av Kristin Hannah, men jag vet inte säkert än.

      Radera
  10. Den är jag nyfiken på!

    SV: Jadu, jag är faktiskt redan trött på den men men..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man inte gillar kursiva avsnitt så bör man inte läsa denna. Hela sagan berättas kursivt. Och den är lång...

      Radera
  11. Denne boken har jeg ikke hørt om, men når det er så mange som snakker varmt om den så skal jeg sjekke den ut. Takk for lesetips :)

    SvaraRadera
  12. Jag har nog missat den här boken. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  13. Även jag verkar ha missat den här boken men tack för tipset, nu hamnade den i min läslista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så många böcker, det är lätt att missa några :)

      Radera
  14. Jag har den oläst i bokhyllan. Ska bli kul att läsa vad du tyckte om boken och se om jag måste prioritera upp den i läshögen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser nog ut den i dag, tror jag.

      Radera
  15. Denne var ukjent for meg. Takk for smakebiten. :)

    SvaraRadera
  16. Virker som en fin bok.:) takk for tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sagan som mamman berättar är väldigt fin (eller egentligen hemsk), men resten är kanske lite simpelt.

      Radera
  17. Tack för smakbiten- det är säkert uppfriskande att läsa om frusna trädgårdar den här tiden på året, istället för att muttra över ogräsfyllda grönsaksland och rabatter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju inte frusen hela tiden, nu är det vår i boken. Ogräsfyllda grönsaksland och rabatter känner jag inte till längre, jag har bara en balkong :)

      Radera