söndag 9 juni 2013

En smakebit på søndag: Blodets meridian

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Nästan exakt två år har boken jag börjat läsa nu stått i hyllan och blängt elakt på mig, Blodets meridian av Cormac McCarthy, du vet han med Vägen och No country for old men. Jag har inte läst något av honom innan, däremot har jag sett båda filmerna och gillat. Egentligen borde jag se fram emot att få läsa denna, men den ligger en bit utanför min comfort-zone så det känns inte bara bra utan också lite jobbigt. Dessutom går texten på sidorna ända ut i kanterna och är helt tättskrivna, det brukar inte locka mig till läsning. Jag gillar mycket luft i marginalerna.

Så här börjar boken i alla fall:
Se på barnet. Han är blek och smal, han är klädd i en tunn och trådsliten linneskjorta. Han rör om i brasan i diskrummet. Utanför ligger mörka plogade åkrar med lite snö här och där och mörkare skog längre bort där det fortfarande finns några få vargar. Hans familj är känd som skogshuggare och vattenhämtare men ska sanningen fram har hans far varit lärare. Han ljuger när han dricker, han citerar poeter vars namn nu gått förlorade. Pojken kryper ihop vid elden och betraktar honom.

26 kommentarer:

  1. Låter som en intressant bok. Har för mig att Vägen står på min läslista. Tack för smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vägen gillade jag som film i alla fall :)

      Radera
  2. Svar
    1. Jag var faktiskt tvungen att titta för att se hur den såg ut :)

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Har faktiskt inte hört talas om vare sig boken eller författaren, men jag ska kolla upp detta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Författaren var väldigt i ropet för sådär två år sedan :)

      Radera
  4. Takk for en godt utvalgt smakebit!:)
    Virker som en spennende bok!
    Ha en herlig søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer massor, men ändå händer ingenting :)

      Radera
  5. Undrar om det inte står en bok av honom i hyllan... eller så har jag bara hållt den i handen i bokhandeln;-) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det verkligen svårt att veta :)

      Radera
  6. Artig forside på den svenske utgaven. Den norske er ikke så kul. Har lest forfatteren før, men ikke denne, så takk for tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är det första jag läser av honom.

      Radera
  7. Cormac McCarthy har jeg ikke lest noe av, takk for tips. Noen ganger kan det være greit å gå litt utenfor komfort-sonen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ganska ofta brukar det gå bra när man läser annat än vad man är van vid.

      Radera
  8. Har sett en film ved navn No country for old men, men ikke lest boken. Tusen takk for smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer nog att hålla mig till filmatiseringar i fortsättningen när det gäller den här författaren.

      Radera
  9. Den har en väldigt intressant titel och verkar välskriven. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att det finns mängder av människor som tycker det här är bra, men för mig så är det sinnebilden av i stort sett allt jag inte gillar :)

      Radera
  10. Takk for smakebiten. Leste Veien for noen år siden og det var sterke saker. Jeg liker også litt luft og ikke for tettskrevne bøker. Særlig dersom tema er slitsomt. Takk for smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara sett Vägen, filmen var bra i alla fall :)

      Radera
  11. Spännande inledning i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är säkert fortsatt spännande. Om man bara kunde se historien bakom alla orden.

      Radera
  12. Tilfredsstillende å lese en bok som har stått i hyllen i to år! Jeg er alltid ekstra stolt når jeg har lest en bok som er utenfor min komforsone. Når du er ferdig må du være dobbelt-stolt!

    Jeg har lest The Road, liker den ikke. Innholdsløse dialoger, ingen forklaringer og bare tristhet. Det ble for enkelt for meg.

    Ekkelt stemning over smakebiten :-p Uhh uhh.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska nog ta mig igenom den här, men gillar den gör jag inte. Man kan nog säga att den representerar allt jag ogillar med en bok :)

      Radera
  13. McCarthy er vel en kjent forfatter. Fin smakebit. God søndag.:)

    SvaraRadera