lördag 22 juni 2013

"Bödeln Frälsaren Observatören" av Catrine Tollström

Genre: Thriller
Antal sidor: 524
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Hoi
Utgivningsår: (original) 2013 (min) 2013
Format: Inbunden
Källa: Rec ex
Utläst: 7 juni 2013





Första meningen: Kan man dö av rädsla?

Baksidetext
Leona Bowmoore anländer till den isolerade ön Palawu för att jobba som projektledare vid Sveriges hittills största produktion inom reality-tv. Här, bland palmer och korallstränder, upptäcker hon snart att allt inte står riktigt rätt till. Märkliga saker händer och Leonas kamerateam kan inte längre få kontakt med produktionsledningen på andra sidan ön. Sedan gör hon en skrämmande upptäckt: Det finns ingen ledning kvar. Alla är spårlöst försvunna. Leonas team har dessutom förlorat sina möjligheter att kommunicera med omvärlden. Ett dödligt spel tar sin början. Ett spel som tvingar var och en att möta sina djupaste rädslor och får dem att omvärdera allt de hittills har trott på. Från och med nu går det inte att lita på någon.

Min kommentar
En bok som handlar om en dokusåpa på en ö någonstans långt borta. En dokusåpa från vilken inte alla återvänder levande. En sådan bok måste jag ju bara läsa, jag som älskade Robinson, i alla fall de tidiga säsongerna. Det var tur att baksidetexten lockade för omslaget gav mig flashbacks från 70- eller 80-tal, det gav mig rysningar. Och det var inte av välbehag.

Först och främst, karaktärerna, de är trovärdiga som dokusåpadeltagare och jag lär känna några av dem ganska bra. Andra figurerar bara i utkanten. Jag gillar sättet som rädslor, tankar och känslor beskrivs, men det blir lite för mycket av samma. Vissa uttryck återanvänds lite för frekvent. Och alla känner något precis hela tiden, det är aningar, rysningar och what not. I alla beskrivningar av vad folk känner och detaljerade miljöreferat (där spindlarna är så stora att deras ögon reflekterar ljus) drunknar spänningen lite grann. Det blir helt enkelt lite för långsamt. Detta trots ett korthugget språk och ofullständiga meningar när karaktärerna känner. Jag brukar gilla det, men här blev det lite för mycket av det också.

Jag älskar när man inte får alla fakta på en gång, när det liksom portioneras ut lite här och lite där. Men återigen blir det för mycket. Huvudpersonen tänker på sin far och vad som hänt honom otroligt ofta, ett tag på varannan sida. Och vi får ändå inte veta mer. Huvudpersonen är för övrigt en kvinna som kan allt, hon syr ihop skottskador med tandtråd, hon kan klättra i branta berg, när hon vaknar känner hon på sig, utan att öppna ögonen, om en liten detalj har ändrats i rummet sedan hon somnade och så vidare.

Karaktärerna utvecklas under vägen och de ytliga, utseendefixerade får lära sig vad som verkligen spelar någon roll och även den mest egocentriska och rädda människa kan bli stark när döden närmar sig.

Mot slutet blir kapitlen kortare och tempot höjs betydligt. Spänningen är på topp och jag hade ingen aning om vem som var skyldig, men när förklaringen kom så köpte jag den genast. Förutom det där lite sötsliskiga och cliffhangern. Enligt författarens blogg så är en uppföljare på gång. Låt mig säga så här: Om detta är en debutbok så ska jag definitivt läsa en andra bok.

Boktipset hade inget estimerat betyg, det var bara fyra satta och genomsnittet på dem var 3.75. Jag ger den 3.5.

Tack Hoi för recensionsexemplaret!


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Bödeln Frälsaren Observatören: BookieCookiez, En bok om dagen och Boklysten.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

8 kommentarer:

  1. Jag som brukar säga att jag inte bryr mig om omslaget måste i alla fall erkänna att jag inte hade plockat upp den här boken baserat på omslaget...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är väldigt sällan jag väljer en bok för omslagets skull, men välja bort för att omslaget är gräsligt, det händer en del. Den här boken hade jag aldrig plockat upp i en affär.

      Radera
  2. Gräsligt omslag, trodde det var en tonårsbok
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första gången jag såg det trodde jag det var en gammal bok, från 70- eller 80-talet. Det är verkligen gräsligt.

      Radera
  3. Den låter intressant, jag gillade oxå de tidiga säsongerna av Robinson. Men den påminner lite om Jens Ganmans bok "Blod och Död", där deltagarna är strandsatta på en ö. Fast där är det tio dödsdömda seriemördare som är deltagare, och den som överlever vinner... Den gillade jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blod och död har jag inte hört talas om, den får jag nog ta och kolla upp. Seriemördare på en öde ö låter som en intressant idé.

      Radera
  4. Jisses vilket omslag, hade aldrig gissat på att den var utgiven i år! Men det låter som en intressant bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag kan ärligt säga att jag ryggade tillbaka flera steg när jag såg omslaget :) Definitivt en intressant bok.

      Radera