onsdag 5 juni 2013

"Atlantis hemlighet" av David Gibbins

Genre: Thriller
Antal sidor: 369
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Atlantis
Översättare: Björn Linné
Serie: Jack Howard 1
Förlag: Norstedts pocket
Utgivningsår: (original) 2005 (min) 2007
Format: Storpocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 19 maj 2013





Första meningen: Den gamle mannen stannade och såg upp på templet, lika överväldigad som han varit när han såg det för första gången.

Baksidetext
I havet utanför Kretas kust gör marinarkeologen Jack Howard ett sensationellt fynd: en skiva av guld från den tidigaste minoiska kulturen med tecken och ett budskap till den som kan tolka skriften. Samtidigt, vid arkeologiska utgrävningar i Nineveöknen, i pyramidernas skugga, trampar en kamel genom taket på en gömd gravkammare. I graven finner doktor Hiebermeyer kvarlevorna av en mumifierad man, till synes oansenlig, men den dödes svepning består till delar av ett pergament, där något står skrivet på den allra äldsta formen av grekiska. Det berättas om en sagolik kultplats som sjönk i havet för tusentals år sedan?

Tillsammans avslöjar tecknen på guldskivan och den uråldriga pergamentskriften Atlantis hemlighet.

Min kommentar
En bok som handlar om Atlantis och hur det sjönk är ju en bok som jag helt enkelt inte kan motstå, men ibland blir det inte bra när man går på trigger-ord. David Gibbins förvaltar inte sin historia på något speciellt förtjänstfullt sätt. Det finns mängder att säga om den här boken, men jag ska verkligen försöka att fatta mig kort.

Redan från början misstänkte jag att detta kanske inte var den bästa bok jag har i hyllan. Det var så segt att det faktiskt går att jämföra med att röra sig i sirap. Här rapas det fakta från höger till vänster när forskare berättar allt de vet för andra forskare som redan vet allt. Det blir en enda lång föreläsning av det hela. Och det blir inte bättre.

Miljöerna beskrivs otroligt detaljerat, men antingen så är jag korkad eller så görs beskrivningarna på fel sätt för jag får inga bilder alls i huvudet och jag hänger överhuvudtaget inte med i hur det ser ut. Det här var ändå inte det värsta. Såvida man inte är en komplett vapenidiot och älskar typbeteckningar och vem som använt vilket vapen så är det en plåga när det i stort sett hela tiden kommer benämningar som Enfield SA80 Mark 2, Kamov Ka-28 Helix, Exocet AM-39, Barrett M82A1, AKSU, SS-N-20, SS-N-21, AK-74M... Jag vet inte vad det betyder och faktum är att jag inte heller vill veta och inte bryr mig det minsta.

I det här stycket finns en spoiler, som varning till den som eventuellt skulle vara intresserad av att läsa boken. Här finns en del frågetecken (hål?) också. Den osannolika tekniken beskrivs även den väldigt detaljerat, men jag får ingen som helst känsla för om det är möjligt eller ej, men en dykardräkt man tar på sig som väger ett halvt ton och sedan vandra omkring i den låter inte troligt. Eller så beskrevs den för dåligt, för det var så det lät. Jag undrar också över varför de helt enkelt inte flyttade på ubåten, i stället för att göra hål i skrovet, när det i slutet av boken plötsligt var möjligt att få den att stiga bara genom att fixa ballasttankarna. Varför gjorde de inte det från början?

Karaktärerna är stereotypa med de tysta, starka, hjältemodiga männen och den vackra, hjälplösa(?) kvinnan. Om inte boken hade varit så dålig så hade jag lätt kunnat se Tompa (Tom Cruise) som den odödlige Jack Howard, speciellt i den scenen som direkt påminner om när Ethan Hunt hänger i fingertopparna på ett klippöverhäng.

Det här kunde ha varit en spännande historia om var Atlantis låg och vad som hände, teorin är faktiskt riktigt trevlig och för mig låter den inte otrolig. Kanske är den till och med trolig. Berättad på det här sättet så blev det inget vidare alls.

Boktipsets estimerade betyg var 2.9. Jag ger den 2.5.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Atlantis hemlighet: Malin, Ett hem utan böcker och Boktoka.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

6 kommentarer:

  1. Baksidetexten får det ju att låta som en riktigt bra bok, så det var ju synd att du inte gillade den.
    Får se om jag kanske försöker läsa den ändå.

    / http://ninasfilmochbok.blogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju jätteintressant med Atlantis, men jag är allergisk mot detaljerade beskrivningar av vapen :)

      Radera
  2. Jag håller med om varenda ord! Herrejösses vad de rapade fakta till varandra. Snark... Hur kan man göra något så intressant som Atlantis till något så ointressant?

    P.s. Hoppas nu att du inte får en massa spam-problem igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att de berättade saker för varandra, som de redan visste, det kunde jag ha levt med. Det var ju i alla fall lite intressant. Men alla de där vapenbeteckningarna och deras historia gjorde mig skogstokig :)

      Radera
  3. Den här boken måste vara det sämsta jag läst, och då är jag ändå en bokmal som läst tusentals böcker i mina dagar. Detta är rena smörjan som är otroligt dåligt och taffligt berättat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tyvärr läst betydligt sämre än den här boken, men du får inte direkt något mothugg från mig :)

      Radera