tisdag 7 maj 2013

Topp Tio böcker när du behöver något ljust och glatt


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Books When You Need Something Light & Fun

Med tanke på vilka böcker jag vanligtvis läser så är detta en nästan omöjlig uppgift, men några har jag ju. Vi får se hur många det blir...

1. Marian Keyes Vattenmelonen kommer jag ihåg att jag skrattade mycket åt när jag läste den. Vilket kanske låter konstigt eftersom den handlar om så allvarliga ting som att bli övergiven av sin älskade, men jösses vad rolig den var. (Nästan vilken som helst av Keyes böcker kvalificerar sig här, utom Är det någon där?, som är fantastiskt bra, men inte speciellt ljus och glad.)

2. Jag vet inte om man egentligen kan kalla Stekta gröna tomater på Whistle Stop Café av Fannie Flagg för ljus och glad, men för mig är det en feelgood och då måste den väl ändå vara ljus och glad. Eller?

3. Sommarljus och sen kommer natten av Jón Kalman Stefánsson får nog betraktas som en ljus och glad bok, i alla fall i min bokhylla.

4. En bok som i alla fall fick mig att skratta var Bridget Jones dagbok av Helen Fielding.

5. Det kan kanske tyckas konstigt att ta med Jonathan Troppers Konsten att tala med en änkling här, men den fick mig att må bra i alla fall. Och skrattade gjorde jag också.

Nej, det här var en alldeles för svår uppgift för mig, som bara har elände och mord i hyllorna. Usch, jag blir ju nästan lite nedstämd nu, skulle behöva en ljus och glad bok... kanske har ni andra några tips :)

10 kommentarer:

  1. Ljust och glatt kanske var en bättre översättning. Jag tog 10 böcker som var lättlästa och behagliga. Fast just Troppers (och Backmans) gav mig också tårar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt med sådana böcker, eller jag har inte så många i alla fall :)

      Radera
  2. Jag tyckte det var svårt att hitta något som var ljust och glatt, eftersom de flesta böcker har en balans mellan det och mörkt och dystert. Åtminstone de böcker jag gillar.

    Oerhört svårt ämne denna vecka. Nästa vecka lär bli lättare XD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa vecka blir betydligt lättare, då är vi ju tillbaka i mörkret :)

      Radera
  3. Jag gillar Marian Keyes :) Jag har inte läst Bridget Jones dagbok, men jag vill göra det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marian Keyes är lite underskattad, tycker jag :)

      Radera
  4. Jag skrattade kort när jag läste Mia Skäringers första bok och när jag skulle fråga efter den i bokhandlen blev jag pionröd.Den heter nämlig Dyngkåt och hur helig som helst, gissa om de skrattade åt mig.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nog beställt den boken på nätet ;)

      Radera
  5. Jag tyckte också att denna vecka var svår så jag rabblade bara lite böcker jag kom på som var lättlästa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes lite jobbigt att inte ha några glada böcker, men det blev lite bättre när jag upptäckte att nästan alla andra hade samma problem :)

      Radera