onsdag 1 maj 2013

Min litterära resa i april 2013

Den här månaden blev lite konstig ser jag nu, med facit i hand. Jag hade nästan kunnat haft ett London-tema, men det hade jag inte. Faktiskt.

Månaden börjar vid saltängarna i King's Lynn, där en man dör väldigt mystiskt bredvid en gammal uppgrävd kista som tagits till ett museum för att öppnas. Det handlar mycket om aboriginer, magi, hästar, knark och också om, naturligtvis, Ruth och hennes viktnoja. Är vi inte lite trötta på den nu? (Känslan av död)

Nästa stopp är lite "all-over-the-place", men mestadels i London-trakten. Jag är med om de mest äventyrliga, underliga och absurda historier. Bland annat konversationer med spöken, den första switchen(?),  den första terrorattacken(?) och en helt fantastisk accelerator. (I avgrunden och andra noveller)

Jag håller mig kvar i London. Eller? Egentligen vet jag inte var jag är eller vad som händer, men någon författar en bok, någon reser till London för ett födelsedagskalas, någon ägnar sig åt spionhistorier, någon hittar sin första kärlek. Allt händer. Eller inte. (Himmel över London)

Och jag stannar kvar i London ännu ett litet tag. Nu blir det än mer otrevligt när det plötsligt dyker upp en Jack the Ripper-copycat. Jakten på mördaren går i de mer mörka kvarteren, både bokstavligt och bildligt. Hade det inte varit för morden så skulle detta kunnat vara en reklambroschyr för London. (Nu ser du mig)

Då är det slut i London för den här gången och jag åker vidare till 30-talets amerikanska södern. Här är det inte heller speciellt trevligt när färg och börd har större betydelse än rättvisan. Är man svart räcker det att bli anklagad av en vit för att vara skyldig. (Dödssynden)

Resan går sedan vidare till Oslo där det också, hör och häpna, härjar en mördare. En grym sådan minsann. Den här har dödat en kvinna enligt Sharia-lagen så misstankarna går naturligtvis till de muslimska invånarna. Av en händelse så är den mördades pojkvän muslim. Men är allt verkligen som det ser ut? (Skendöd)

Månaden avslutas i det vackra Marstrand, men idyllen förstörs av ett lik. Utan huvud. Och ett huvud. Utan kropp. Men hör de ihop? Är lajvarna inblandade på något sätt? Eller är det kanske de uppeldade häxorna som kommit tillbaka för att hämnas? Kanske ligger motivet långt tillbaka? (Själakistan)


Visa April 2013 på en större karta

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det händer mycket här hemma i soffan :)

      Radera
  2. Jag gillar dina litterära resor! De är alltid trevligt att läsa om :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Det är roligt att skriva dem också :)

      Radera