tisdag 16 april 2013

Topp Tio bokiga personer jag skulle vilja träffa


Återigen dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är en rewind, vilket betyder att man fritt kan välja bland tidigare ämnen. Jag har valt Top Ten Bookish People I'd Like To Meet (#111).

Det är kanske inte ett helt genomtänkt ämne, jag vet ju att det finns mängder av andra jag skulle vilja träffa också, men detta är de jag kom på i en hast. Och det är en härlig blandning mellan levande och döda, riktiga och fiktiva personer.

1. Alla bokbloggare där ute.

2. Stephen King (duh!)

3. John Ajvide Lindqist.

4. Gutenberg. Jag kan inte låta bli att undra hur det sett ut om inte Gutenberg funnits. Förmodligen hade någon annan kommit på något annat.

5. Harry Hole. Jag skulle gärna vilja träffa en äkta supermänniska och Jo Nesbøs huvudkaraktär får väl betraktas som en sådan.

6. Roland. Den siste revolvermannen i Stephen Kings serie Det mörka tornet. Vilka historier han har att berätta.

7. Ruth Galloway. Huvudpersonen i Elly Griffiths böcker. Sympatisk kvinna.

8. Jules Verne. Jag tror det var han som satte igång min fantasi och är orsaken till min kärlek till science-fiction.

9. Leonardo da Vinci. Vilken man!

10. Hagrid. Den store, snälle... ja, vad han nu är för något, kompisen till Harry Potter. Han har nog en del att berätta.

26 kommentarer:

  1. Hagrid vore ju trevlig att stöta på :)

    SvaraRadera
  2. Woho du vill träffa mig ;)

    SvaraRadera
  3. Haha ja jag skulle nog hellre möta Hagrid i en mörk skog än Harry Hole ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge jag inte är bov så tror jag Harry Hole är ofarlig, men hellre Hagrid ändå :)

      Radera
  4. Åh, Hagrid! Ja! <3 Og fått en stor og god klem fra han, drukket en øl eller tre med han, hilst på alle dyrene og monstrene hans. KOS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Hagrid är en väldigt trevlig karaktär :)

      Radera
  5. Hahaha vilka fantastiska val :D :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror vi hade haft det jättekul ihop :)

      Radera
    2. Åh det tror jag också!!! Nästa sommar kommer jag hem en sväng så då vore det så roligt att se om det går att få ihop något :D

      Radera
    3. Var ska du befinna dig då? Norr, söder, väster, öster eller mittemellan?

      Vilken sommar förresten, den svenska eller den argentinska?

      Radera
    4. Mestadels på västgötslätten men är ganska så flexibel :D Och svensk sommar helt klart. På så vis får jag ju ett helt år av sommar. Saknar den svenska vintern men kommer jag hem då då blir det för mycket vinter alldeles för länge :D

      Radera
    5. OK, då är det ju i alla fall ganska nära till några städer där tåg stannar, så det borde ju inte vara omöjligt.

      Radera
  6. Åh härliga Hagrid

    Jag har en liten grej på min blogg till dig.

    SvaraRadera
  7. Jag skulle också vilja träffa alla bokbloggare. Det hade nog varit ruskigt trevligt om vi fick träffas allihopa på samma gång! :-)

    SvaraRadera
  8. Det var ett roligt tema! Fanns flera jag också skulle vilja träffa, i synnerhet bokbloggarna:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märk väl att bokbloggarna faktiskt står först på listan, till och med före kungen :)

      Radera
  9. Åh, tänk om man kunde få sitta ned och prata ett tag med Stephen King :) Fast jag skulle säkert bli så nervös att jag inte skulle komma på något att säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det, förmodligen skulle man få tunghäfta, men det kanske skulle gå över på någon timme :)

      Radera
  10. En hel del som jag gärna hade träffat också :)

    SvaraRadera
  11. Svar
    1. Man kan ju få drömma i alla fall :)

      Radera