lördag 16 februari 2013

"Dit drömmar färdas för att dö" av Mattias Edvardsson

Genre: Drama
Antal sidor: 323
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Parabellum Nord
Utgivningsår: (original) 2012 (min) 2012
Format: Danskt band
Källa: Rec ex
Utläst: 30 januari 2013






Första meningen: Det skulle dö.

Baksidetext
Romanen Dit drömmar färdas för att dö bygger på ett verkligt kriminalfall som skakade Sverige 2006. En tioåring dödades då under tortyrliknande former av sin mamma och hennes sambo. I media kom det att kallas Bobbyfallet. Ett fall som lämnade få oberörda.

I boken gör Mattias Edvardsson sin tolkning av händelsen och söker förståelse bortom det redogörande och dokumentära i förhör och protokoll, allt för att besvara frågan hur en mamma kan låta sitt eget barn misshandlas till döds.

Min kommentar
Bobbyfallet är något jag kommer ihåg riktigt tydligt och med stor sorg. Hur kan en mor tillåta att hennes barn torteras och till slut dödas? Det var något som säkert inte bara jag fundera över när allt om Bobby uppdagades. Mattias Edvardsson försöker i den här boken ge sin tolkning av vad som kan ha hänt och vad som ledde till det tragiska slutet. Märk väl att detta är en roman som inte alls utger sig för att vara sanningen, utan den är just en tolkning.

Historien går tillbaka till när Liisas (mamma till Sammy som han heter i boken) mor och far flyttar från Finland till Landskrona, för på den tiden fanns det jobb i Sverige. Vi får följa den lilla familjen från när allt fortfarande var bra till den stora varvskrisen, då allt började braka samman. Liisa har allt annat än en normal uppväxt, men hon har verkligt starka och tydliga bilder av hur allt borde vara. Bilder som inte alls stämmer när hon förälskar sig i en somalier, som överger henne när hon blir gravid. När Sammy föds stämmer bilderna om möjligt ännu sämre. Inget blir så där sockersött och ljuvligt som Liisa tänkt sig utan Sammy är ett krävande barn. Men hon älskar honom.

Liisas stora problem är just de här bilderna, som inte stämmer med verkligheten och att hon gör precis vad som helst bara någon tycker om henne. Eller snarare säger sig tycka om henne. Och om man gör något i kärlekens namn så kan det inte bli fel. Så när hon träffar Brian, som säger sig älska henne, är hennes lycka gjord. Detta trots att Brian, en av de första gångerna de träffas, tar en glödande kolbit och trycker mot Liisas fotsulor. Inte ens det får henne att fundera, han säger ju att han älskar henne. När Brian sedan börjar misshandla även Sammy, för att Sammy är så ouppfostrad, störig och bortskämd, så har Liisa inget att sätta emot. Och gränsen för vad som är "normalt" flyttas hela tiden, nästan omärkligt, och till slut händer det otänkbara.

Det här var en fruktansvärt jobbig bok att läsa och det ska den ju vara. Den är likafullt otroligt viktig, för sådant här borde inte kunna hända. Någon borde ha reagerat långt innan allt gick helt fel. Efter att jag läst boken undrar jag fortfarande hur en mor kan tillåta att hennes barn plågas, för boken ger så klart inga svar. Jag vet egentligen inte om jag ens kan tycka synd om Liisa, jag känner mig mest uppgiven, för trots allt är det ju så att man väljer själv och man måste ta ansvar för de val man gör. Det finns många människor som växer upp under de mest traumatiska förhållanden utan att bli mördare.

Tack Mattias och Parabellum Nord för recensionsexemplaret.

Boktipset hade inget estimerat betyg. Endast 7 personer hade betygsatt boken och genomsnittet var 3.71. Jag ger den 5.0.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Dit drömmar färdas för att dö: Annika, och dagarna går... och enligt O.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

4 kommentarer:

  1. 5.0 - det var inte illa! Men ändå undrar jag om jag skulle orka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en riktigt jobbig bok att läsa. Det gick inte ens att skydda sig med att det "bara" var fiktion. För det är det ju inte.

      Radera
  2. verkligheten kan vara hemsk för några

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på att jag, innan den här boken, hela januari bara läste skräck och detta ändå var den mest otäcka så, ja, verkligheten kan vara hemsk.

      Radera