torsdag 17 januari 2013

Författarfemman 2013

Det är något magiskt med läsutmaningar och jag har verkligen svårt att stå emot dem. Just i år verkar det vara ovanligt många bra på gång. Dessutom.

malins bokblogg hittade jag en som jag först tänkte att jag inte skulle bry mig om, men efter ett tag bestämde jag mig för att jag faktiskt behöver återvända till författare ibland, inte bara läsa nya. Så, alltså antar jag utmaningen Författarfemman.

Författarfemman går ut på att man ska läsa författare man redan läst något av och som mycket väl skulle kunna bli riktiga favoriter. Om man bara gav sig tid till att läsa något mer. Man väljer ut tio stycken och läser fem av dem.

Jag har valt att ta med författare som jag läst max två böcker av, oftast bara en, och som jag verkligen tyckt om, men som ändå på något sätt blivit bortglömda. En del av dem är nya bekantskaper från 2012.

Av dessa tio kommer jag att läsa minst fem.

1. Stephen Booth
2. Joseph Finder
3. Jonas Gardell
4. Lars Kepler
5. Jens Lapidus
6. John Ajvide Lindqvist
7. Kristina Ohlsson
8. Ann Rosman
9. Tom Rob Smith
10. Jonathan Tropper

14 kommentarer:

  1. Här finns gott om godingar att välja på.
    Jag håller med dig att det är svårt att motstå alla utmaningar och som du skriver tycker jag att det i år har funnits så himla många bra.
    God läsning! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta utmaningarna jag gått med i är inte så betungande, tack och lov. Förmodligen går det lätt att läsa fem av de här författarna också :)

      Radera
  2. En bra lista tycker jag, speciellt Ann Rosman.Lycka till med utmaningen
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ann Rosmans första bok tyckte jag var jättebra, men av någon anledning så har jag inte läst fler.

      Radera
  3. Kul att du är med också! Finns en del bra författare där på din lista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är konstigt att vissa författare bara försvinner på något sätt, i jakten på nya favoriter :)

      Radera
  4. Mercurium av Ann Rosman är super, du har mycket att se framemot. <(")
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är ganska säker på det. Jag har bara läst den första av Rosman, men den var riktigt bra.

      Radera
  5. Låter som en kul utmaning. Jag har ju lovat mig själv att våga vara med i utmaningar i år. Jag får fundera på denna. Bra lista du har fixat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns inte som någon direkt betungande utmaning, att läsa favoritförfattare :)

      Radera
  6. Oj, jag har inte läst alls många av din lista. Booth någon enstaka någon gång för länge sedan. Ajvide klarar jag inte av. Mår fortfarande illa när jag tänker på hur Hanteringen av odöda börjar... Isch... Men så är jag en fegis också :-)

    Tropper är en ny favorit hos mig så där vill jag läsa fler!

    Gardell har jag aldrig vågat läsa. Många hyllar, men jag har fått för mig att jag inte skulle gilla? Jag tycker att han är lite jobbig att lyssna på när han är med i tex tv, men hans böcker kanske egentligen är bra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst Hanteringen av odöda, bara Låt den rätte komma in och den var ruskigt bra ;) Och så håller jag ju på med Människohamn just nu som än så länge är lovande.

      Gardell tvekade jag faktiskt länge innan jag läste. För det mesta tycker jag om honom som stå-uppare och liknande, men ibland blir han bara för mycket. Skriva verkar han kunna ordentligt i alla fall :)

      Radera
  7. På din lista är Stephen Booth min allra största favorit. Rob Smiths två första böcker är fantastiskt bra, men jag håller fortfarande på men Agent 6 lever inte alls upp till mina förväntningar. Jag ger dock inte upp, eftersom jag verkligen vill tycka om även den :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker förtvivlat hitta del 2 i Booths serie nu (givetvis vill jag ju äga så bra böcker), men det verkar svårt. Hittade däremot del 6 och 10 häromdagen för en billig penning :)

      Radera