söndag 6 januari 2013

Årsberättelse 2012

Ännu ett år är tillända och nu, med facit i hand så går 2012 till historien på så många sätt.

Aldrig tidigare (jag har i alla fall register sedan 1991) har jag läst så många böcker, 91, eller köpt så många, 105.

Jag har förkovrat mig lite genom att läsa utanför min "comfort-zone" och också från lite nya länder.

Varken biblioteks- eller e-böcker har slagit igenom i någon större mening, men både och har ökat jämfört med förra året. Till min stora glädje har jag också upptäckt att ungdomsböcker är något man kan läsa med behållning även som vuxen. Ett par av de bästa böckerna jag läste 2012 var faktiskt ungdomsböcker (och ja, jag menar Cirkeln och Eld).

Lite utmaningar blev det så klart också, både Boktolva, Tre på tre och Böcker om böcker antog jag och förutom Böcker om böcker (som pågår till april 2013) så är alla andra avslutade inom tidsramen. Inklusive den nordiska läsutmaningen som började 2011.

För ett år sedan hade jag 147 egenägda, olästa böcker i hyllan, när nu 2012 avslutats så har jag inte mindre än 172 stycken. Inte så bra resultat från någon som försöker dra ner på bokinköp.

Hyllvärmarna blir tyvärr inte färre, utan snarare tvärtom. Under 2012 läste jag ändå 44 böcker som räknades till den kategorin (köpta under 2010). Jag hade hoppats läsa alla 47, men eftersom tre av dem ingår i serier och det är flera böcker före så var det inte aktuellt. När nu 2013 börjat så är hyllvärmarna 69 till antalet och jag hoppas faktiskt hinna läsa de flesta (vilket rent krasst betyder mer än 50%).

Och så tar vi lite statistik i bilder från mitt ovärderliga bokprogram.

69 olika författare blev det under året (att det är 62 stycken under Annan beror på att en del böcker har två författare och då räknas de som två i statistiken). Tyvärr syns inte alla författarna tydligt, men som solklar vinnare med 8 böcker finns i alla fall Arne Dahl.


Deckare är fortfarande det jag läser allra mest av, men det känns ändå som att spridningen är bättre än 2011. Här är det ju i alla fall bara nästan exakt 50%...


Av alla böcker jag läste så ingick 64 stycken (70%) i olika serier. Jag försöker verkligen att läsa klart dem, men... what can I say... jag är en serie-addict.


Fortfarande är svenska författare ohotad vinnare (nästan 50%), men jag är ganska nöjd över att ha läst böcker både från Sydafrika och Argentina (som ligger under Annan).


Föga förvånande så ligger svenska som originalspråk i topp (att det är en mer här beror på att en åländsk bok var skriven på svenska).


Nästan dött lopp mellan inbundet och pocket, men tre e-böcker är en början på något nytt.


Betygsystemet i programmet är 1-10, men jag har valt att ha 1-5 med halva steg här på bloggen, så 7 i betyg i diagrammet motsvarar alltså 3.5 i mina inlägg. Tyvärr syns inte fullpoängaren här (den ligger under Annan). 45 böcker (ca 50%) har fått betyget 4 eller högre.


44 hyllvärmare blev lästa, tyvärr var det inte alla. Speciellt glad är jag över att jag faktiskt läst 16 nya böcker också.


AdLibris är fortfarande min stora favoritbokhandel, 56 (61%) av de lästa böckerna är köpta där. Hela 5 rec ex läste jag också.


86 av böckerna (94%) var mina egna, en var sambons och hela 4 kom från biblioteket.


Könsfördelning är något jag överhuvudtaget inte tänker på, vill jag läsa en bok så läser jag den. Oavsett författarens kön. Av de böcker jag läste så var 58% av författarna män.


Nästan 30% av de böcker jag läste ingick i olika utmaningar. Kul!

Rent privat blev 2012 ett veritabelt skitår, när inte mycket gick rätt. Jag har nog aldrig varit med om ett så omvälvande år med så många omtumlande händelser. Den enda ljuspunkten var faktiskt flytten till Lund. För att bara nämna de riktigt stora händelserna så blev först sambon av med sitt jobb, därefter blev jag först uppsagd från mitt konsultuppdrag, sedan från konsultfirman, sambon fick akutoperera bort gallblåsan och året avslutades med att min far gick bort strax innan jul.

Nu hoppas jag bara att 2013 inte på något sätt försöker toppa 2012 och att det mesta faktiskt ska lösa sig. Och nu måste jag verkligen ta och minska på bokinköp, det här är ju ohållbart. Att läsa fler böcker, eller ens lika många, som 2012 är nog inte möjligt och jag tänker inte ens försöka. Det viktigaste är kvalitet, inte kvantitet.

10 kommentarer:

  1. Håller tummarna för att 2013 blir ett succéår både privat och litterärt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vi får verkligen hoppas på det.

      Radera
  2. Från svackor kan man ju bara gå uppåt, så vi ska tro att 2013 blir bättre :) Jag blir riktigt sugen på book collector, fina diagram! Ska nog testa demoversionen på allvar under 2013.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, testa programmet, det är helt fantastiskt.

      Radera
  3. Hoppas 2013 blir bättre privat! Beklagar sorgen efter din far också.
    Läsmässigt så blir jag sugen på att använda collectorz.com lite mer för nästa års statistik;-)
    Jag siktar heller inte på att läsa fler än förra året, men hoppas på att nå en del andra litterära mål

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.

      Det verkar inte direkt finnas några gränser för vad man kan göra, förutom den lilla detaljen att texten på diagrammen hamnar över varandra om man inte gör en riktigt stor bild. Hoppas de fixar till det i den nya versionen :)

      Jag vågar inte sätta högre mål än 70, även om jag nu råkade läsa betydligt mer förra året. Bättre att fega lite :)

      Radera
  4. Etter et sånn år, kan det vel ikke annet enn bli bedre! Jeg ønsker deg virkelig alt godt- måtte 2013 smile til deg og dine :o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl så man får tänka. Tack så mycket och i like måte :)

      Radera
  5. Men vad 17 har du kvar att läsa nu då? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har ju Hela havet stormar kvar :)

      Radera