fredag 28 december 2012

Nya böcker. Igen.

I början av december fick jag ett mejl från Mattias Edvardsson, författaren till Dit drömmar färdas för att dö. Han undrade om jag ville ha ett recensionsexemplar av den. Det här är en bok som handlar om det så kallade Bobbyfallet och författarens tolkning av det. Bobby var en liten kille på tio år som blev torterad och dödad av sin styvfar. Medan mamma tyst såg på. Jag kommer mycket väl ihåg när detta hände och alla känslor jag hade då. Naturligtvis vill jag läsa den här tolkningen, även om jag nog aldrig kommer att förstå.

När det fina lilla paketet kom fram så var det väl stort för att bara innehålla en bok. Mycket riktigt. Där var ännu en bok, Det svåra fallet K av Lennart Ökvist. Enligt följebrevet handlar den om de svenska mentalsjukhusens historia under 1900-talet.

Tack så mycket Parabellum.

14 kommentarer:

  1. Jag minns också Bobby-fallet så otroligt väl. Det är nog ett sådant fall som jag aldrig kommer att glömma, därför att det var så hemskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var fullständigt obegripligt, när man började förstå vad som hade hänt.

      Radera
  2. Minns också Bobby, tårarna rann när jag satt och läste om honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var många känslor som dök upp då.

      Radera
  3. Usch vilka hemska men intressanta böcker, ska bli spännande att höra vad du tycker om dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan nog bli lite tungt att läsa, men också intressant.

      Radera
  4. Usch ja... De hittade Bobby i sjön precis där jag då bodde så jag minns det alltför väl. Vi var ute och gick runt sjön som vanligt när vi såg en massa människor (poliser bl.a.) och ett tält över den delen där de letade efter honom. Läskigt när det blev så nära inpå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej fy, det måste ha varit riktigt hemskt. Det blir på något sätt mycket verkligare när det är så nära.

      Radera
  5. Usch, jag minns också Bobby :-(. Sjuka människor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hur kan man göra så mot ett litet barn? Egentligen vill jag nog faktiskt inte förstå.

      Radera
  6. Jag har insett att jag inte klarar av att läsa böcker om sådana händelser som innebär grymhet mot barn. Det är knappt jag klarar av det i fiktion, och i det här fallet skulle det inte gå. Blir intressant att höra vad du tycker sen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har vissa saker som jag har svårt att läsa om, som grymhet mot barn, gamla och djur. Sådant som helt enkelt blir obegripligt. Just boken om Bobby kommer nog att bli riktigt jobbig att läsa.

      Radera
  7. Ja de minns man med fasa, ska bli mycket intressant följa vad du tycker.
    Hoppas julen varit bra
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska försöka klämma in i alla fall boken om Bobby ganska så snart, för mig känns den som en angelägen bok.

      Radera