måndag 16 juli 2012

Tematrio - La France

Frankrikes nationaldag är ju 14 juli och då passar Lyran på att plocka fram lite franska boktips. Uppgiften i veckans Tematrio är: Berätta om tre bra franska böcker!



Ja, alltså hörni, det där med franska böcker var ju ingen stor hit hos mig direkt. Jag hittade bara sex stycken, varav jag inte gillat tre av dem överdrivet mycket och en är oläst. De andra två däremot är faktiskt fullpoängare.

1. Papillon av Henri Charrière har jag minsann skrivit om förut, men den tål absolut att nämnas igen. Otroligt otäck bok som författaren påstår är sann. Den handlar om när han rymde från det rymningssäkra fängelset i Franska Guyana.

2. Ingen fransk tematrio utan Jules Verne och den enda bok jag än så länge har hemma i hyllorna är Till jordens medelpunkt, men vilken som helst av hans böcker går bra att läsa.

3. Den av de franska böckerna jag ännu inte läst är En mässa för de döda av Jean-Christophe Grangé. Den hittade jag på en bokoutlet förra sommaren. Och när jag kom hem så visade det sig att den här författaren skrivit boken som en av mina favoritfilmer bygger på, De blodröda floderna. Så jag gör en kvalificerad gissning nu och vågar nog påstå att En mässa för de döda borde vara läsvärd åtminstone.

16 kommentarer:

  1. Jules Verne läste jag mycket som barn och tyckte oerhört mycketom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slukade i alla fall alla som fanns i skolbiblioteket :) Kanske borde man försöka samla på sig de där skatterna.

      Radera
  2. Verne är verkligen äventyr från barndomen! I en Kalle Anka Pocket finns en version av just Till jordens medelpunkt där Kalle, Knattarna och Joakim hamnar på denna märkliga plats. En favoritserie när jag var liten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte låta bli att undra vad jag skulle tycka om hans böcker nu, som vuxen. Men jag vet faktiskt inte om jag vågar läsa om dem :)

      Radera
  3. Papillon har jag bara sett som film och den tyckte jag var riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har något svagt minne av att jag sett filmen också, att jag visste precis var jag skulle blunda någonstans :) Visst är den bra!

      Radera
  4. Hej! Då kan jag ge dig ett boktips om en bok som utspelar sig i Frankrike (En del av den i alla fall) och det är "Sarahs Nyckel" av Tatiana de Rosnay som jag läste förra sommaren. Väldigt bra,gripande och spännade bok!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg filmen för ett tag sedan och tyckte den var riktigt bra. Hade ingen aning om att det var en bok också. Jag är tveksam till om jag skulle orka med boken, böcker har ju en tendens att vara lite djupare än filmer och det här var tungt på riktigt.

      Radera
  5. Kul att du valde Papillon. Jag tror att just den boken var min absoluta första stora läsupplevelse när jag var kanske 14 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var nog ungefär som för mig. Det är en bok jag aldrig glömmer.

      Radera
  6. Jag slukade också Jules Verne när jag var yngre, vad bra de är :) Papillon har jag inte läst men den låter bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du läst om någon av hans böcker som vuxen? Jag skulle så gärna vilja prova. Men ändå inte :)

      Papillon tog mig verkligen med storm, men jag var ju inte så gammal när jag läste den och kanske inte hade så mycket att jämföra med. Men jag har svårt att tro att den skulle vara usel om jag hade läst den i dag :)

      Radera
  7. Kul att någon annan också har med Verne. En sann gammal favorit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag ska försöka få tag på hans böcker. En författare som gett mig så många spännande timmar måste ju vara mer representerad i hyllan :)

      Radera
  8. Jules Verne har man så klart läst...men de andra två har jag endast sett på film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara något vi har gemensamt, många av oss; Jules Verne :)

      Radera