söndag 1 juli 2012

En smakebit på søndag: Flickan från ingenstans


Veckans En smakebit på søndag har jag tagit från Justin Cronins Flickan från ingenstans som jag precis har börjat läsa. Det är en riktig tegelsten, på 907 sidor, så den ska väl räcka ett tag.

Detta ska tydligen vara en dystopi, med ett elakt virus och vampyrer. Förhoppningsvis är den så bra som det låter.

Smakbiten är från sidan 35, en man har begett sig in i Bolivias djungel, tillsammans med kollegor och även militär, för att hämta något, vad vet jag inte än, och detta är ett utdrag ur ett email han skickar till sin vän på Harvard.

Paul,
jag skriver till dig nu ifall jag inte skulle återvända. Jag säger inte det här för att skrämma upp dig, men jag måste vara realistisk vad beträffar situationen vi nu befinner oss i. Vi är mindre än fem kilometer från platsen där gravarna ska ligga, men jag tvivlar på att vi kommer att kunna utföra hämtningen som planerat. Det är för många av oss som är sjuka, eller som inte längre lever.
   För två nätter sedan blev vi angripna - inte av knarksmugglare, utan av fladdermöss.

20 kommentarer:

  1. Høres ut som en spennende og grøssende bok. Takk for smakebiten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många verkar tycka den är riktigt bra. Hoppas de har rätt :)

      Radera
  2. Dette er min smakebit også, men jeg nok kommet lenger enn deg. Jeg har vanskelig for å legge den fra meg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har börjat bra i alla fall, lite lagom mystiskt :)

      Radera
  3. Herregud! Jag fattar inte att jag inte läst nåt av Cronin ännu! Denna måste jag läsa:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här känns faktiskt nästan som en måste-bok för mig :) Och en tegelsten på sommaren, mycket bättre än så blir det ju inte.

      Radera
  4. Takk for spennende smakebit, denne står på ønskelista mi :-) Jeg synes forresten at den svenske tittelen er veldig fin og mystisk. God søndag, Monika :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland funderar jag på översättningar och den här boken är ett bra exempel. Hur kan The Passage bli Flickan från ingenstans :)

      Radera
  5. Så bra du skrev hvor smakebiten var tatt fra, for nå holdt jeg på å avsløre meg :P
    Nyt boken, det er min store favoritt og jeg føler jeg har ventet en evighet på oppfølgeren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju hoppfullt, jag hoppas jag också får den som favorit :)

      Radera
  6. Tusen takk for spennende smakebit:-) Ha en fin kveld:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas jag får tid att läsa mycket de närmaste dagarna :)

      Radera
  7. Denne boken høres så spennende ut!:) Tror jeg også vil lese den, men skal vente å lese anmeldelser først:) Takk for smakebiten og kos deg videre med boken!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer nog att ta en stund innan den är utläst, de senaste dagarna har jag knappt haft tid att läsa alls :(

      Radera
  8. Svar
    1. Ja, och jag har fortfarande inte fått veta vad det är de skulle hämta :)

      Radera
  9. Med sine 907 siden får vi håpe den er bra, men smakebiten virker spennende i alle fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kommer nog att ta sin lilla tid att läsa den :)

      Radera
  10. Å! Vad den är bra! Jag ryser bara av din lilla smakbit! Jag längtar ihjäl mig efter fortsättningen som kommer i oktober!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner mig frustrerad just nu, för jag tycker att jag bara får en massa antydningar hela tiden. Jag vill ju vet. Nu.

      Radera