onsdag 18 juli 2012

Bokhyllerunda: S

S är en otroligt populär bokstav för titlar att börja på, hela 123 stycken har jag i mina hyllor. Det var ändå inte speciellt svårt att plocka ut fem av dem, dessa lyser klarast.



Solstorm (Åsa Larsson) - Såg filmen först och blev väldigt besviken. Efter några år hittade jag boken på någon rea och köpte den. När jag läste den blev jag helt såld. Och resten är historia.

Stiftelsetrilogin (Isaac Asimov) - Den första, riktiga science-fictionromanen. Och oj, så bra det är.

Stekta gröna tomater (Fannie Flagg) - En riktig feelgood-bok. Filmen är inte heller fy skam, även om en del i boken inte alls kommer fram i filmen. Eller så är det jag som inte fattar.

Sagan om ringen (J R R Tolkien) - En självklarhet på bokstaven S.

Staden som försvann (Stephen King) - Så ruggigt otäck att bara King kan skriva så. Även om den nu handlar om vampyrer (som ju inte är min grej) så älskar jag denna.



12 kommentarer:

  1. Nu förstår jag att det måste vara lätt för dig att med collectorz hitta titlarna som börjar på en viss bokstav;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sssch, du får inte avslöja vår hemlighet :)

      Radera
  2. Jag kanske borde ta och läsa Stekta gröna tomater. Jag har läst andra böcker av Fannie Flagg och tycker att de är mysiga. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fantastisk bok och en fantastisk film. Läs eller se. Eller varför inte både och :)

      Radera
  3. Jag läste Svart stig av Larsson och tyckte den var bra. Så såg jag filmen Solstorm och tyckte den var sådär och sedan dessa har jag inte brytt mig om Larssons böcker. Kanske var jag orättvis som dömde henne efter en dålig(?)filmatisering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solstorm som film var riktigt dålig, men boken kunde jag knappt lägga ifrån mig. Jag är så glad att jag inte dömde ut ett författarskap på grund av en usel filmatisering :) Det var väldigt, väldigt nära.

      Radera
  4. Tycker likadant. Jag satt mer fängslad när jag läste än när jag tittade på filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt att vi är flera, på något sätt blir det sant då :)

      Radera
  5. Stekta gröna tomater borde jag verkligen läsa! Jag såg filmen för en herrans massa år sedan och minns inte så mycket mer än att jag älskade den..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen är verkligen lysande :)

      Jag såg filmen innan jag läste boken så jag är lite osäker på vilken jag gillar bäst. Faktiskt.

      Radera
    2. Ja, det är ju en fantastiskt bra film! Har nog inte riktigt vågat läsa boken men är den lika bra så ska jag nog göra det ändå :)

      Radera
    3. Jag vet inte om det var jag som var trög när jag såg filmen eller om vissa saker helt enkelt inte var med där, menjag blev lite förvånad när jag läste boken :)

      Har filmen på video, men får nog kolla upp om den finns på DVD i stället. Det är ett helt företag att se på video här, så som allt är ihopkopplat just nu :)

      Radera