fredag 6 juli 2012

Bokbloggsjerka 6 – 9 juli

Även om jag, personligen, har lördag hela veckan, så är det fredag och återigen dags för veckans bokbloggsjerka.

Veckan uppgift är: Vilket bokformat föredrar du?

Detta kan ju tyckas vara en lätt fråga att besvara, men icke. Just nu är jag väldigt tudelad till det här med olika format på böcker. För ett år sedan, max, så hade jag utan att tveka svarat inbundet, men pocket är ju ett så fantastiskt format, väger nästan ingenting och man får så många fler böcker för samma peng. Och så är det ju det där med e-bok, ett format som jag försöker ta till mig genom små, små steg. De väger ju faktiskt ännu mindre än en pocket, inte mer än läsplattan, oavsett hur många böcker man har på den. Och för bara en vecka sedan upptäckte jag att läsplattan passade perfekt i min väska.

Vad är då svaret? Har ingen aning, men när jag köper själv så blir det oftast pocket (med undantag av vissa författare/böcker) och när jag önskar mig av andra så brukar det bli inbundet. E-böcker lånar jag på biblioteket, men utbudet är ju inte riktigt vad man skulle kunna önska.

Bonusfråga: Vad associerar du till när du hör ordet bokbloggsjerka?

Fredag! I alla fall är det det korta svaret. Det långa svaret är Fredag! och att man ska få hoppa runt bland både kända och okända bokbloggar och läsa vad andra tycker om vad det nu må vara.

28 kommentarer:

  1. Jag glömde skriva svaret på bonusfrågan, men 'fredag' var också min första tanke.

    Jag håller med om pocketböcker. Fullständigt.

    SvaraRadera
  2. Har ännu inte skaffat läsplatta, men det får jag väl göra förr eller senare. Fast jag gillar den där fysiska känslan av att hålla en bok i handen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet precis vad du menar, det är därför det blir väldigt små steg i bytet till läsplatta :) Kanske kommer jag fram någon gång. Kanske inte.

      Radera
  3. Tänker också på fredag när jag hör ordet bokbloggsjerka :)

    SvaraRadera
  4. Jag har inte vågat mig på läsplatta än - jag är lite gammaldags på det viset. Hur tycker du det funkar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog bara läst tre böcker på plattan, men det funkar faktiskt alldeles utmärkt. Speciellt på semestern. Det var oerhört bekvämt att ha plattan på flyget, i stället för en bok :) Men som sagt, jag tar det i väldigt små steg, för jag vill ju ha en "riktig" bok.

      Radera
  5. Jag är också väldigt tudelad, eller tre-delad då det gäller formatet på böcker, egentligen spelar inte formatet så stor roll om boken är bra. Glömde svara på bonusfrågan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, självklart är det viktigaste att boken är bra :)

      Radera
  6. Jag tycker bäst om inbundet/kartonnage men pocket köper jag ibland också eftersom det är billigare.
    Visst håller jag med om pocket är lite behändigare än en inbunden bok, och som sagt billigare, men jag föredrar ändå böcker med hårda pärmar eftersom de håller bättre.
    E- böcker har jag inte provat och känner mig inte manad att göra det heller. Det är något speciellt med att hålla en riktig bok i handen.
    Associerar likadant som du angående bonusfrågan

    SvaraRadera
    Svar
    1. De gånger när jag läst e-bok så saknar jag det där fysiska beviset på att man kommer framåt i boken, att sidorna flyttas från höger sida till vänster. Lite underlig är man nog :)

      Radera
  7. Jag har aldrig lyssnat på en ljudbok och aldrig läst en e-bok. Men är lite nyfiken på om jag skulle gilla att lyssna på ljudbok, känns lite som fusk nästan för mig att lyssna på en ljudbok tror jag, själva känslan ligger väl i att läsa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hörseln är mitt aboslut sämsta "kom-ihåg"-sinne, det är verkligen som in genom ena örat och ut genom det andra. Ljudböcker är nog inte för mig :)

      Radera
  8. Bra fredagsgrej...helst om man inte jobbar och behöver få lite fredagskänsla...jag är föräldraledig just nu.

    Bra betygskala då har!!

    /

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har semester och har egentligen ingen aning om vilken veckodag det är, då är det riktigt bra med jerkan :)

      Jag är inte helt nöjd med min betygsskala, skulle egentligen vilja ha ett "steg" som betyder "bra bok, men inte alls för mig". Nu får jag skriva det i texten i stället :)

      Radera
  9. Testade excess formatet för ett tag sedan, kan vara ett tips om du gillar böcker som är lätta att ta med. Var faktiskt ganska behaglig att läsa i också. Men alldeles för tråkig för mig för att ha i bokhyllan. Själv föredrar jag danskt band eller storpocket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Danskt band är också fint och framför allt behagligt att läsa :)

      Radera
  10. Svar
    1. Excess har jag inte provat, men jag tror att de tunna bladen skulle störa mig och framför allt gå sönder.

      Radera
  11. Ja visst vore det önskvärt att bibliotekens utbud ökade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast så länge förlagen vill ha 20 kronor per utlånad e-bok så kan jag förstå att biblioteken inte "förköper" sig.

      Radera
  12. Jag tänkte faktiskt inte heller på bonusfrågan, men får väl säga fredag som du, även om det är lördag idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, helg betyder det i alla fall :)

      Radera
  13. E-böcker ja. Har inte provat det formatet än, men det kanske är dags snart...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju ett tufft dilemma för en boknörd/tekniknörd. Jag älskar riktiga böcker, samtidigt som jag älskar ny teknik. Det får helt enkelt bli en tillvänjningsperiod :)

      Radera
  14. Ja, jag tänker också på fredag när jag hör bokbloggsjerka! Jag brukar försöka klicka mig in på fredag förmiddag och se vad det är för fråga. Lika spännande varje gång... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fredag förmiddag är speciell. När jag inte har semester så brukar jag titta vad det är för fråga direkt på morgonen, sedan går jag och funderar resten av dagen på vad jag ska svara :)

      Radera