lördag 16 juni 2012

"Gul ondska" av Peter Gissy

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 273
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Utmärkelser: -
Serie: Kent Mortland 5
Förlag: Tre Böcker
Utgivningsår: (första) 2010 (min) 2010
Format: Danskt band
Källa: Bokhylla
Utläst: 27 maj 2012




Första meningen: Kvinnan låg på sidan, med tummen i munnen, som om hon hade sökt tröst i själva dödsögonblicket.
Sista meningen: "Det missar du aldrig."

Baksidetext
Den döda kvinnan i skogsbrynet utanför Göteborg är naken. Hon ligger på en filt - i bakgrunden hänger hennes underkläder i träden. Mördaren har ägnat lång tid åt att avlägsna varje spår av sitt hemska brott. Varför har han arrangerat mordplatsen som en makaber teaterscen?

När Kent Mortland återvänder från norra Tyskland, där han varit tillsammans med sin dotter, dras han motvilligt in i polisens allt mer desperata jakt efter förövaren. Samtidigt kommer det förflutna ifatt honom; spåren sträcker sig tillbaka till Nazitiden.

Min kommentar
Jag vet att jag sa redan efter förra boken om Kent Mortland att det nog inte skulle bli fler. Ändå sitter jag här nu och har läst del fem och önskar egentligen att jag hade hållt det jag sa. Inte för att den är sämre än de andra, utan för att den faktiskt inte är bättre.

Kent Mortland är fortfarande störande godtrogen och naiv. Han accepterar bland annat ett uppdrag från en man han varken gillar eller litar på och han får inte ens veta vad uppdraget går ut på. Hans dotter Paula verkar dessvärre ha ärvt det godtrogna och är dessutom även hon lite lätt korkad, hon glömmer bland annat att hon ska till jobbet och orsakar rena kalabaliken på grund av att hennes arbetsgivare ringer Mortland. Fast det är klart, om inte detta hänt så skulle Mortland aldrig åkt till sin dotters lägenhet och snokat runt och upptäckt den kastade telefonsvararen. Krystat? Ja, det tycker jag.

Ett lite annorlunda grepp är att ha två olika historier, som inte hör ihop i slutet. Eller faktiskt tre. Kanske. Vem var det egentligen som ringde till dottern? Det får man aldrig reda på, förutom informationen att dottern visste vem det var. Egentligen förstår jag inte varför mordgåtan var med överhuvudtaget, den hade ju inte alls med Mortland att göra. Förutom att hans ex hjälpte polisen med utredningen. Och för att vara ett ex så tycker jag nog att hon ringde och förtusatte lite väl mycket.

För mig känns det lite som att Peter Gissy egentligen vill skriva om den tyska historien, speciellt under nazitiden. Det blir tydligare än någonsin i den här boken, där själva mordgåtan bara är utfyllnad.

Nej, nu får det faktiskt räcka med Gissy för mig.

Boktipset hade inget estimerat betyg, det var bara fyra satta och genomsnittet på dem är 3.5. Jag ger den 2.5.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Gul ondska: Kristina Simars bokblogg, Tankar från en samlares hjärna och Deckarhuset.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

6 kommentarer:

  1. Det lät sådär :/ Aldrig hört talas om författaren :S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är egentligen ingen större förlust, om du frågar mig :) Nu har jag gjort slut med Peter Gissy.

      Radera
  2. Apropå Griffiths, jag har nyss läst den tredje och den var också så bra:

    http://violensboksida.bloggplatsen.se/2012/06/09/8056237-griffiths-elly-huset-vid-havets-slut/

    Vi får kappläsa fyran!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huset vid havets slut står med på min sommarläslista, så förhoppningsvis blir den läst innan september :) Sedan kommer det nog tyvärr att dröja innan jag ger mig på nästa del, så jag tror du hinner före mig.

      Radera
  3. Der var kjedelig:) Men takk for omtalen, da vet jeg at jeg skal styre unna disse bøkene:) Ha en videre fin helg!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tråkigaste är att jag ju verkligen vill tycka om de här böckerna. Jag vill ju läsa om Göteborg, men Peter Gissy passar helt enkelt inte mig.

      Radera