fredag 25 november 2011

"Och en grej till..." av Eoin Colfer

Genre: Fantasy
Antal sidor: 279
Originaltitel: And Another Thing...
Översättare: Lisbet Holst
Serie: Liftarens guide till galaxen 6
Utgivningsår: (första) 2009 (min) 2010
Format: Inbunden
Förlag: B Wahlströms





Första meningen: Såvitt vi vet... beslöt det kejserliga galaktiska rådet en dag över en hink juvelbesatta krabbor att det behövdes en intergalaktisk motorväg i den gudsförgätna änden av Galaxens västra spiralarm.
Sista meningen: Slutet på en av mittnarna.

Baksidetext
Få bokserier har roat så många läsare världen över och under så lång tid som Douglas Adams Liftarens guide till galaxen.

För att fira att det är 30 år sedan den första boken i serien publicerades och för att introducera en ny generation läsare för några av de roligaste böcker som någonsin skrivits, kommer nu Och en grej till där vi får följa den olycklige jordbon Arthur Dents fortsatta äventyr i galaxen.

Douglas Adams hade alltid för avsikt att skriva en sjätte del av Liftarens guide, men hans förtidiga död 2001 innebar att han aldrig fick chansen. Istället har den erkänt humoristiske och kritikerrosade författaren Eoin Colfer, skaparen av den populäre (och missförstådde) anti-hjälten Artemis Fowl, ombetts att åter släppa Arthur Dent och Ford Perfect lösa i tid och rum.

Universum är stort och nästan allt kan, och vanligtvis kommer att, hända den som inte ser upp. Så packa din handduk och njut av färden!

Min kommentar
Först vill jag bara nämna att det var ungefär femton år sedan jag läste de fem första delarna i Liftarens guide till galaxen och jag fullkomligt älskade den första och sedan minskade graden av kärlek för varje del jag läste.

Om jag hade vetat då, när jag bestämde mig för att köpa den här boken, vad jag vet nu, så skulle jag nog ha låtit den här serien avslutas med I stort sett menlös. Visst är den rolig, cynisk och allt det där som jag gillade med första delen, men det tråkiga är att ett skämt är kul första gången och möjligtvis andra. När man hör det tredje, fjärde, femte (ja, ni förstår kanske) gången, så blir det bara trist och uttjatat. Visst hände det att jag smålog och fnissade lite, men jag saknade gapskratten.

Boken är dessutom fullkomligt nerlusad med referenser till de andra delarna och kursiverade stycken med vad som kallas Faktainformation. I början är de också ganska småkul, men de drar ner tempot betydligt så mot slutet blir de bara irriterande. Jag hade gärna velat ha med ett exempel på det roliga, men det hade blivit så lång text för det tog oftast väldigt lång tid innan poängen kom. Allt hörde också ihop på något sätt så det var omöjligt för mig att plocka ut en liten del.

På något sätt känns det som att den här boken är ett slags sammanfattning av Liftarens guide till galaxen, med bara lite nya grejer. Men även de nya grejerna har vi varit med om förr. På sätt och vis. Slutsatsen, för mig, blir att Och en grej till... inte tillför något alls egentligen. Det är väldigt svårt att sätta betyg också, den var ju faktiskt lite rolig, men jag har ju hört det förut. Dessvärre får den hålla till godo med ett simpelt Godkänd.

Boktipset estimerade betyg var 2.7, jag ger den 2.5.


Andra som bloggat om Och en grej till...: Du är vad du läser, Dagens bok och Hundöra.

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Och en grej till... av Eoin Colfer.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar