fredag 28 oktober 2011

Tematrio - utmanande läsning

Det här med att utmana sig själv och läsa utanför sin "comfort zone" är ju intressant och Lyrans Tematrio den här gången handlar om just det. Det här är definitivt utmanande för mig:

1. Annat media än pappersbok
Jag har verkligen försökt med ljudböcker, men det går bara inte. På något sätt verkar inte min hjärna vara kopplad till öronen, informationen liksom bara passerar utan att fastna. Det var likadant när jag pluggade. Om jag bara lyssnade så kom jag knappt ihåg någonting, men om jag började göra anteckningar så fastnade alltihop. Måhända är detta bara en vanesak så det är möjligt att jag kommer att försöka igen. Ljudböcker har vi massor av, eftersom sambon lyssnar i ställer för att läsa och just nu dreglar jag över Sonys nya e-boksläsare. Så man vet aldrig.

2. Vampyrer och zombier
Det här är en genre jag aldrig lyckats tycka om, varken i bokform eller filmform. Egentligen förstår jag inte varför, jag gillar ju skräck som inte handlar om just vampyrer och zombier. Nåväl, Låt den rätte komma in står och tittar anklagande i bokhyllan och den får förmodligen ingå i min Boktolva för 2012.

3. Lyrik
Det här är något jag bara inte klarar, jag kan inte läsa dikter. Det låter inte klokt i huvudet när jag försöker. Däremot upptäckte jag när jag pluggade engelska på lite högre nivå att jag gillade när läraren läste dikterna för oss. Det beror förmodligen på samma sak som punkt 1, kanske ska inte hjärnan vara inkopplad när man läser lyrik, utan mer hjärtat. Kanske kommer jag någongång att kombinera utmaningen i punkt 1 och 3 och införskaffa en ljudbok med dikter.

4 kommentarer:

  1. Jag tokgillar min läsplatta - så praktiskt och så enkelt att låna hem låneböcker. Ljudböcker däremot är ju inte min grej.

    SvaraRadera
  2. Jag tror absolut att det är en vanesak att lyssna på ljudbok! Jag hade också svårt att lyssna i början, men nu älskar jag verkligen ljudböcker. De är perfekta när man är ute och springer t.ex.

    SvaraRadera
  3. @Anna: Jag håller på och suktar efter Sonys nya läsplatta nu och just nu känns det som att det är väldigt troligt att jag köper en i julklapp till mig själv. Jag har varit så otroligt snäll i år :)

    SvaraRadera
  4. @Linnea: Jag tror det blir svårt för mig att lyssna på vanliga böcker. Det är så ofta jag bläddrar tillbaka i pappersböcker för att kolla upp saker. Det blir ju lite svårt med en ljudbok. Men en biografi är ju något helt annat. Och kanske lyrik :-)

    SvaraRadera