fredag 14 oktober 2011

Mitt livs sämsta bok?

Dags för helgens bokbloggsjerka och veckans fråga är:

Vilken är den sämsta bok som du faktiskt har läst ut och varför var den så dålig?

Jag har olika svar på den frågan, beroende på om man fokuserar på nutid eller på dåtid.

Om jag först fokuserar på nutid så är det två böcker jag läst alldeles nyligen. Lustigt nog av samma författare och det är Ramona Franssons Dyrbar kärlek och Iskall hämnd. Det som störde mig mest var att allt var beskrivet in i minsta atomer, även känslor och egenskaper radades plikttroget upp, i stället för att man fick uppleva dem genom repliker, tankar eller händelser. Det kändes lite som att jag blev påtvingad alltihop och inte fick tänka själv. Båda böckerna innehåller dessutom pekpinnar och samhällskritik, som krystas fram på ett onaturligt sätt. Riktigt dåligt korrekturlästa var de också. Den långa versionen finns här.

Om jag svarar med siktet lite längre bakåt i tiden, så har jag två andra som tävlar om titeln och det är Alistair MacLeans Partisaner och Colin Forbes Djävulsklyftan. De var riktigt dåliga på så många, och faktiskt, samma sätt. Jag kände mig obehaglig till mods hela tiden när jag läste dem och faktiskt lite generad å författarnas vägnar. Speciellt när det gäller MacLean, som har skrivit så många fantastiska böcker. I båda böckerna var kvinnosynen förödande och männen var bara så macho. Replikerna var så krystade och dåliga att jag ofta rodnade. Nej, usch, jag vill egentligen inte tänka på det.

Annars är jag nog lyckligt lottad och läser inte så många riktigt usla böcker. Dessutom tycker jag att det är bra att läsa lite dåligt ibland, hur ska jag annars uppskatta det som är bra?

4 kommentarer:

  1. Sv: Mitt problem med hästböcker är att de är så dåligt skrivna ^^ Fast när jag var yngre så älskade jag de också :)

    Läser faktiskt inte så många dåliga böcker jag heller :P

    SvaraRadera
  2. Man försöker ju välja böcker som man tror att man gillar, fast helst vill jag inte läsa dåliga böcker. Har för lite tid för det:)!

    SvaraRadera
  3. Jag håller helt och hållet med dig om Ramona Franssons böcker: de var riktigt usla!

    Colin Forbes läste jag mycket för några år sedan men då han hela tiden upprepar sig har jag lagt honom på hyllan för gott.

    SvaraRadera
  4. Hade det varit möjligt så skulle jag nog välja att aldrig mer läsa en dålig bok, men så lär det ju inte bli.

    @Annika: Jag har läst två andra av Forbes, men de upplevde jag inte alls vara så dåliga som Djävulsklyftan. Det kan ju bero på att jag läste de andra för 20-25 år sedan och att jag har högre krav nu :)

    SvaraRadera