torsdag 13 oktober 2011

"Iskall hämnd" av Ramona Fransson

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 252
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Greger Thulin 2
Utgivningsår: (första) 2006 (min) 2006
Förlag: anomaR

Första meningen: Tungt tillbaka lutad satt hon i en sliten grön manchestersoffa och tittade på nyheterna.
Sista meningen: Katarina tystade honom med sina läppar.


Baksidetext
Hon låg med slutna ögon i soffan. Minnen från hennes barndom vällde fram. Doften av tång och salta hav slöt sig omkring henne. I huset på Klädesholmen på Tjörn hade hon upplevt trygghet och lycka tillsammans med sina föräldrar. Men allt tog slut tvärt. När den första besvikelsen lagt sig tog hon en dag i taget. Men plötsligt en dag insåg hon att de blvit grundlurade. Då kom bitterheten och hatet. Och tanken på hämnd var inte längre främmande.

I en övergiven industribyggnad i Sisjöns industriområde i Göteborg hittas riksdagsledamoten Martin Swedin brutalt knivmördad. I sitt politiska liv hade han engagerat sig för de svaga och mest utsatta grupperna. Spaningschef Greger Thulin kallas in tillsammans med Katarina Linde och kriminaltekniker Charlotte Engman. Varför befann sig Martin Swedin på en sådan plats sent en söndagskväll? Vem hade lockat ut honom?

Under pågående utredning inträffar ytterligare ett mord på en riksdagsledamot. I riksdagen hörs krav på fler poliser och bättre personskydd. Greger Thulin och hans kollegor försöker kartlägga de mördade männens liv. Det ökar kriminalpolisens förvirring i deras sökande. Vad är egentligen motivet? Svartsjuka, politik eller båda? Finns det mer än en mördare? Greger Thulin känner frustration över bristen på bevis. En del har hört häftiga gräl mellan politiker. Orsaken till grälen ska enligt uppgift vara fastighetsskatten. Men Katarina Linde anser inte att politiskt käbbel kan ha någon betydelse. De har fortfarande inte fått upp något spår när det inträffar ett tredje mord!

Min kommentar
Nej, jag är ledsen, det här är inget jag gillar alls. Även om den här är bättre skriven än Dyrbar kärlek, så är skillnaden marginell. Det hjälper inte ens att första mordoffret hittas i byggnaden som ligger nästan granne med där jag jobbade i nio år.

Hela tiden matas jag med specifika detaljer om vad folk gör, för att bara ta ett enda exempel (sid 24): "Med små trippande steg gick hon in i badrummet, satte sig på toaletten och kissade. Drog ut en bit toalettpapper, rev av den och torkade sig. Reste sig upp och spolade. [...] Hon tog schampoflaskan och tryckte ut en klick i handen. Hon gnuggade in schampot i håret och kände hur det rann ner i ögonen. Hon masserade in det med hårda och jämna tag." Jag vet hur man går på toaletten och hur man tvättar håret och behöver inte en steg-för-steg anvisning.

När jag läser boken så undrar jag om ingen har korrekturläst överhuvudtaget, det vimlar av språkfel av alla de slag; böjningsfel, fel ordföljd, särskrivningar (se till exempel redan första meningen), ibland saknas ord och ibland är det för många, personer byter namn för att i nästa mening byta tillbaka. Sådana här saker gör att jag upplever läsningen som extremt jobbig, eftersom flödet hela tiden blir stört.

Ytterligare en annan sak som gör mig synnerligen irriterad är pekpinnar och sådana skjuts det in hela tiden. Jag förstår att Ramona Fransson vurmar för de svaga i samhället, men jag behöver inte få det skrivet på näsan. Det till och med krystas fram ett extra mordfall för att vi tydligt ska få veta hur dumma åklagare är. Vid alla möjliga, och omöjliga, tillfällen får vi politiska åsikter serverade på silverfat. Det går att göra bättre, man behöver inte vara övertydlig.

Karaktärerna beter sig också irrationellt, med krystade repliker och överdrivna känsloyttringar. Om jag skulle träffa människor med sådana svårigheter att hantera känslor, ute i verkligheten, så skulle jag bli riktigt rädd. Det här handlar alltså om vuxna människor, och det är inte bara brottslingarna, som får riktiga frispel. Och hela tiden beskrivs allting i detalj.

Precis som i förra boken så skiftas det mellan imperfekt och presens och det är fortfarande på tok för många utropstecken.

Om jag ska säga något positivt också, så är historien bättre här och mot slutet flyter det på riktigt bra.

Det här var andra boken i Pocketlovers Tre på tre-utmaning och nu är det bara Mord i Skärhamn kvar. Jag hoppas verkligen att den är bättre för även den fjärde boken, Lyckohjulet, står redan i bokhyllan. Ibland är det inte bra att köpa grisen i säcken.

Boktipset estimerade betyg var 2.0, jag ger den 2.0.


Andra som bloggat om Iskall hämnd: Annika, en bok om dagen och Pocketblogg.

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Iskall hämnd av Ramona Fransson.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

6 kommentarer:

  1. Jag har inte själv läst något av henne men vet däremot att hon gett ut böckerna på sitt egna förlag. Om du kollar förlagsnamnet så ser du att det är hennes förnamn baklänges (Anomar - Ramona). Så om det varit någon korrekturläsning så har det varit på hennes egna initiativ.

    SvaraRadera
  2. Det här är deckare som jag aldrig ens varit sugen på att läsa. Är lite tveksam till sånt som är utgivet på eget förlag, i alla fall om det är för att andra förlag refuserat... Skrattar lite åt toalettscenen, så fånig!

    SvaraRadera
  3. Jag ville egentligen inte vara så elak att jag skrev något om eget förlag, ibland tar den "snälla" sidan över. Jag tyckte ju bara att hon var driftig som hade ett eget förlag och jag vill ju så gärna läsa böcker som utspelas i och omkring Göteborg, det hjälper(?) mot min hemlängtan.

    Egentligen kan jag rekommendera hennes två första som skolexempel på hur man INTE bör skriva. Såvida man inte vill idiotförklara sina läsare.

    SvaraRadera
  4. Jag har läst fyra av hennes deckare (finns även en femte) och tycker att jag har gett henne tillräckligt många chanser - nu ger jag upp tror jag. Hade ungefär samma åsikt som du om ettan och tvåan, tyckte trean var okej, men med fyran tog hon ett steg bakåt igen.

    SvaraRadera
  5. @boksnoken: Jag har två kvar olästa i bokhyllan, del 3 och 4. Någon femte, vågar jag nästan lova, kommer aldrig att inhandlas.

    SvaraRadera
  6. Cissi...
    Att hon haft eget förlag och anlitar inhyrda korrekturläsare som många andra förlag kan jag inte se som något fel, tvärtom väldigt driftigt.
    Förlaget är numera ett AB med fler ägare.Detta är endast en upplysning, sedan får givetvis alla tycka vad man vill om böckerna.Förlaget ger även ut andra författare som också blir korrekturlästa.
    Hälsningar Yngve

    SvaraRadera