lördag 1 oktober 2011

Hej, jag heter Monika och jag är boksamlare

Jag har egentligen bara två stora laster (förr rökte jag också, men slutade för fyra år sedan), den ena är ostbågar. Den andra är böcker. Och ostbågar skulle jag faktiskt kunna tänka mig att sluta äta. Om jag var absolut tvungen.

Böcker däremot har jag alltid samlat på. På den tiden jag var liten/ung och inte hade egna pengar så lånade jag böcker. Jag bar bokstavligt talat hem säckvis med böcker. Och läste faktiskt ut dem också.

Nu när jag är stor och tjänar egna pengar så köper jag mina böcker. Jag vill ju så gärna äga dem och kunna titta, bläddra och välja fritt. När jag tittar på mina bokhyllor och ser alla böcker blir jag rent lycklig.

Fördelen med bibliotek är ju att det är gratis och man behöver inte så mycket fysisk plats hemma, eftersom man ju ska lämna tillbaka de små raringarna. Nackdelen är ju att man bara kan låna de böcker som finns inne.

Fördelen med att äga sina böcker är ju det faktum att alla böcker finns där. Jag kan välja vad jag vill läsa, helt beroende på vad jag känner och behöver inte bry mig om att boken kanske är utlånad. Nackdelen är ju att det tar en förfärlig massa plats. En lösning vore ju e-böcker, men så långt har jag inte kommit än, även om det börjat suga lite i pryltarmen.

Problemet med att läsa många böcker, vare sig man äger dem eller lånar dem, är ju att hålla koll på dem. Vilka böcker har jag egentligen läst? Vilken bok hör till vilken serie? Hur många böcker står det egentligen i bokhyllan och hur många är olästa? Vad tyckte jag egentligen om den där boken, som jag läste för tre år sedan? Vilka böcker har jag utlånade och till vem? Ja, så många frågor...

Eftersom jag är programmerare/utvecklare till yrket, så försökte jag lösa detta med en liten databasapplikation. Förutom att den faktiskt höll reda på hur många böcker jag hade och vilka jag hade läst, så blev det inte så mycket mer med det. Man måste ju ha tid och det är ju oftast en bristvara. Så, ibland när andan föll på, så letade jag lite förstrött efter ett färdigt program. Någon mer än jag måste väl vilja ha ett sådant?

För snart tre år sedan hittade jag ett företag, vars affärsidé är att skapa applikationer för samlare, vare sig det är böcker, musik, film, spel... Därifrån köpte jag ett program, som jag nog måste räkna till ett av mina bästa inköp. Någonsin. Det heter Book Collector och är en riktig dröm. Många timmar har det tagit (tack och lov kunde jag importera informationen från min databas), men oj, vad kul jag hade alla dessa timmar och vilken ordning jag har på mina böcker. Jag vet exakt hur många jag har, hur många jag läst varje år, köpt varje år, vilka böcker som hör till vilka serier och vilken ordning de kommer i... Ja, jag vet nog faktiskt allt jag behöver.


Så här ser det ut när man listar hela sin samling och har en bok markerad. Då ser man all information man lagt in om den. Givetvis finns det en del olika utseenden som man kan välja mellan. Den här har jag valt för jag tycker den är renast.






Man kan bland annat välja att visa små thumbnails av alla böckernas omslag. Tyvärr fattas det fortfarande några för mig, men jag ger inte upp.










När man går in på en bok så ser man all information i olika flikar och det är här man editerar när man måste göra det.










Det är jätteenkelt att lägga till nya böcker. Man skriver bara in ISBN och söker. Här kan man lägga in alla böcker man vill lägga till i en kö, sedan söker man. Det händer bara väldigt sällan numer att boken inte finns, så det funkar riktigt bra. Om det finns omslagsbilder så kan man välja att lägga till dem också.




Så här ser det ut när man visar samlingen per serie. När man trycker på serienamnet så visas alla ingående delar och den information man valt att visa som standard.









 Man kan filtrera på i stort sett vad man vill, man gör helt enkelt egna filter med hjälp av ett enkelt gränssnitt där man väljer vilka fält och vilket innehåll man vill filtrera på.









 Det finns mängder av statistik som man kan ta fram (ja, jag är statistikbitare också), bland annat antal lästa böcker per år. Jag skäms lite över dipparna, men just då hade jag mycket annat på gång i livet.








Man kan självklart också visa hur många böcker man har per författare. Det är ju alltid kul läsning.









Det finns också "tomma" fält, där man själv kan bestämma vad man vill ha för information. Kanske vill man veta om författaren är man eller kvinna, så man lätt kan se vilken man har mest av. Eller kanske man vill lägga till olika litteraturpriser som man sedan kan koppla till olika böcker. Ja, det finns nästan inga begränsningar.

Jag vet ärligt talat inte hur jag skulle klara mig utan det nu. Och det allra bästa, det finns appar också, både för Android och iPhone, så man kopplar bara upp sin mobil mot datorn och för över hela härligheten och vips så har man hela sin bokdatabas med sig var man än går. Det har hjälpt mig att undvika att köpa dubletter och i stället ta rätt bok, den jag inte har.

Läs mer på Collectorz hemsida och prova åtminstone gratisversionen.

43 kommentarer:

  1. Ujujuj! Ser ju helt fantastiskt ut! Ske genast kolla in :D

    SvaraRadera
  2. Alltså. Man blir ju helt stum! Ser helt fantastiskt ut! Och vilket jobb du gjort!

    SvaraRadera
  3. Jag blev själaglad när jag hittade det här programmet och visst, det tog några månader att få in alltihop som jag ville, men det var samtidigt något av det roligaste jag har gjort. Gav bort en licens till min svägerska också, som är lika boknördig som jag, och hon har blivit sittande där också. Så det är vanebildande :-)

    SvaraRadera
  4. Men måste du mata in beskrivningarna själv? Hur hämtar den all info? Funkar det både för svenska och engelska böcker?

    SvaraRadera
  5. @Hundöra: Programmet kopplar upp sig mot en databas och hämtar all information som finns om boken. Programmet säljs i hela världen, så det funkar för böcker på alla språk. Som det varit nu så har jag aldrig sett att en boks handling laddats ner, men det kan bero på att jag bara har svenska böcker.

    En ny version av programmet släpps på tisdag och då, har jag för mig att jag läst, ska det få bättre stöd för andra språk än engelska.

    SvaraRadera
  6. Gillar att du kallar dig boksamlare. Själv kan jag inte bestämma mig om jag är boksamlare eller bokaholic ;)

    SvaraRadera
  7. @Hundöra: Är det någon skillnad? :) Jag är nog fortfarande i förnekelsens stadie, men helt friskt är det nog inte :)

    SvaraRadera
  8. Hej Monika. Jag fick programmet i födelsedagspresent och nu har vi provat att lägga in. En hel del svenska böcker finns inte. Har du haft problem med det eller inte?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte råkat ut för det sedan alldeles i början, de senaste åren har alla böcker funnits där. Är det gamla böcker? Söker du på ISBN? 10 eller 13 siffor? Du kan själv lägga till dem om de saknas också.

      Radera
  9. Nej, det är helt nya böcker, t.ex. Zinat Pirzadehs bok. Den har ISBN 9789164203656, så 13 siffror. Även Carin Gerhardsens senaste i storpocket. Kanske de är för nya? Vi lägger till dem manuellt, men det var flera på raken som gjorde mig fundersam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt. Det kan vara så att databasen fungerar så att det är vi användare som håller den uppdaterad och då måste ju alltid någon ladda upp en bok innan den finns för alla andra. Hoppas det funkar bättre nu i alla fall.

      Radera
  10. Fantastiska statistikmöjligheter! Och i färg. Jag smälter lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lätt att grotta ner sig i statistiken här och det går inte en dag utan att programmet körs och det tittas och analyseras och... :)

      Radera
  11. Men jag blev alldeles varm nu. Det här är ju något för mig också, inser jag. Jag är systemvetare och gillar statistik också och har funderat på att göra en enkel databas för mina böcker, men det har aldrig blivit av, men det här verkar ju helt perfekt!! Det jobbiga är väl att lägga in alla böcker, men när det digra arbetet väl är klart är det ju superkul att få fram fina staplar och kunna söka osv.
    TACK för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett riktigt mastodontjobb att få in alla böcker, men det var samtidigt roligt att ta på varenda fysisk bok :)

      Jag leker lite med programmet varje dag och jag fattar inte hur jag klarade mig förut.

      Radera
  12. Spännande! Jag är ju också programmerare och har varit inne på samma linje som du; att skriva ett program för att hålla reda på mina böcker/de böcker jag läst. Men jag har aldrig kommit till skott :-)

    Detta var ett toppen-tips!
    När jag började blogga så har jag inte känt samma behov av ett sådant program men när jag ser möjligheterna med att få ut statistik blir jag åter sugen.

    Ha en toppenhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag hittade det här programmet så var det verkligen kärlek vid första ögonkastet. Det kan precis allt jag vill och lite till. Det går inte en dag utan att jag tittar på mina böcker där och leker med olika listor :)

      Radera
  13. Oj vilket system du har. Mitt system är fn handskrivet, men jag ska verkligen kolla in detta

    SvaraRadera
  14. hej, nu är det jag igen; har kollat in hemsidan och nästan på väg att köpa....blev ju helt såld. Får jag bara fråga; vilket system har du, fanns ju gratisversionen, samt ytterligare två, lite olika prisnivåer, men överkomliga båda två.Vilket tycker du man ska satsa på ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har pro-versionen, då får man också en enklare version av deras Connect, gratis. Och så har jag ju naturligtvis fyllt på med appen, så jag alltid bär min boksamling med mig :)

      De har ju den versionen av Connect som man kör online också, helt och hållet. Jag föredrar att köra programmen på min dator, men jag vet ju att andra föredrar online :)

      Gratisversionen är nog dessvärre begränsad i antal böcker du kan ha. Har jag för mig.

      Radera
  15. Wow, det låter ett riktigt bra program! Förstår helt det här med att vilja äga böcker själv också. Jag bryr mig inte så jättemycket om det tar plats för jag tycker det är så fint med fyllda bokhyllor, däremot är det ju lite jobbigt att det kostar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, att det tar plats gör inget. Förrän det faktiska, fysiska utrymmet tagit slut. När det inte går in fler bokhyllor så blir det jobbigt :)

      Och programmet är fantastiskt, det kan allt jag vill och lite till :)

      Radera
  16. Är det en engångssumma eller som en prenumeration där man betalar varje år? Priset är ju bra i vilket fall men hittar inte svaret på hemsidan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en engångssumma per version, kan man säga. Nu är de uppe i version 8 och vill man sedan ha 9, när den kommer så får man betala en uppgradering. Det brukar vara billigare än en fullversion, men jag kommer inte riktigt ihåg.

      Radera
    2. Tack, ska kolla in detta asap!

      Radera
  17. Åh, aldrig vetat att ett sådant program finns. Jag ska ta och ladda ner trial versionen och testa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag hade aldrig klarat mig utan det nu :) Det kommer en ny version i mitten av februari eller så, bara så du vet :)

      Radera
  18. Jag har det här programmet och ÄLSKAR det :) Men det tog verkligen sin tid att få in alla böcker men så värt det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och i morgon släpps en ny version, så jag vet vad jag ska göra i morgon kväll :)

      Radera
  19. Åhh, den vill jag ha! Jag använder excel, men bara som en enkel lista, där jag kan söka på boktitel och författarnamn. Statistik, härligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett helt fantastiskt program och nu är det uppdaterat så det är snyggt också :)

      Radera
  20. Åh, vad kul att jag läste detta. Har laddat ner gratisversionen och tycker detta är helt fantastiskt bra. Vill lägga in alla böcker jag läst NU. Har skrivit i små loggböcker i många år. Har du tips på vad jag bör tänka på när jag lägger in posterna så jag inte får gå tillbaka o komplettera? Vet du hur jag lägger till uppgifter om en bok är en del i en serie? Och om en bok filmatiserats....för sådant måste man fylla i själv va? Sen är det detta med att betygsätta. Jag har aldrig gjort det med mina böcker men det vore kul att börja med det och kanske gå tillbaka en bit i tiden och försöka betygsätta dem utifrån minnet. Tack för inspiration till detta roliga....nu ska här läggas in böcker:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, Anonym......var ju lite otrevligt.....MammaMia här....utan blogg.

      Radera
    2. Det är fantastiskt roligt att lägga in böcker där och det bästa av allt är att det inte finns något rätt eller fel. Man gör precis som man själv vill.

      Själv har jag ändrat namn på ett par fält för att få till serierna som jag vill. På Detaljer-sidan har jag döpt Serier till Serie och Utgåvo nr till Del. För att få böckerna i rätt serieordning så lägger jag till serienamnet och del i fältet Sortera på titel. Men detta är hur jag gör :)

      Radera
    3. Tack för tipset....det ska jag testa. Kul!
      Ha en fin kväll!
      MammaMia

      Radera
  21. Köpte appen Book collector, men den hittar inte en enda av mina böcker när jag registrerar ISBN nr. Då faller hela konceptet....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu vet jag ju inte vad du har för böcker, men det där händer kanske en gång på 100 nu för mig. Tidigare var det mycket oftare.

      Radera
  22. Jag får nog kolla upp det programmet skulle behöva något att organisera alla mina böcker. Nog för att de är organiserade i bokhyllan men jag är alltid rädd att tänk om det är en brand eller något så kommer de försvinna.. :( Jag samlar också på böcker och de blir fler och fler varje år.. De är mina bebisar.. Roligt att veta att det inte är bara jag som föredrar att köpa böckerna istället för att låna.. :)
    Nathalie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är nog ganska många som samlar på böcker och det är alltid lika kul att träffa på dem, de varken syns eller hörs speciellt mycket i vardagslivet :) Det här är ett utmärkt sätt att hålla ordning på böckerna och jag vet inte hur jag skulle klara mig utan programmet nu.

      Radera
  23. Wow vad roligt det ser ut, och användbart! Måste genast kolla upp det här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett helt fantastiskt program. Bilderna är ju lite gamla nu och det ser lite annorlunda ut nu och man kan göra ännu mer roliga saker :)

      Radera
  24. Tror ni att Book Collector skulle fungera som biblioteksprogram till ett mindre skolbibliotek (c:a 6000 böcker) med in och utlåning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju inte riktigt så många böcker och lånar ut gör jag inte heller, men jag kan inte tänka mig något annat än att Book Collector skulle kunna funka. Det finns en utlåningsfunktion också, till och med med historik :)

      Radera