onsdag 5 oktober 2011

Hej, jag heter Monika och jag är också bokberoende

Det här testet hittade jag hos Sagan om sagorna som i sin tur snott den från Bokberoende,

Testet visar om du är bokberoende och hur illa ställt det egentligen är.

1. Har du någon gång köpt en bok du egentligen inte har råd med?
Ja, många gånger.

2. Har du någonsin ljugit om hur mycket du har läst?
Nej, jag har aldrig skämts för att jag är en nörd på så många olika sätt.

3. Händer det att du tänker på den bok du läser när du är på jobbet, i skolan eller liknande?
Ja, i stort sett varje dag.

4. Efter att du läst klart en bok känner du att du snabbt måste hitta nästa bok att läsa?
Ja, jag brukar inte ens vänta tills jag läst klart innan jag plockar fram nästa. Bara så jag vet att den finns i närheten.

5. Har du efter att ha läst klart ett kapitel en längtan att återvända och läsa mer?
Ja, oftast.

6. Läser du ofta långt in på nätterna?
Nja, inte så mycket nu längre, det blir så jobbigt när man ska upp halv sex på morgonen.

7. Läser du någonsin längre än planerat?
Ja, nästan jämnt.

8. Har du någonsin läst för att fly från oro eller problem?
Ja, det känns oftast bättre i bokens värld än i min.

9. Får gräl, besvikelser eller frustration dig att vilja gå och läsa?
Ja, se svar på 8.

10. Har du någonsin en önskan att fira framgång med några timmars läsande?
Ja, läsning ingår i mitt belöningssystem.

Har du fler än 8 st JA så är du mycket bokberoende och bör söka hjälp/gå med i Bokberoendes planerade bokcirkel och göra ditt beroende till något mer.

Jag har inte fler än 8, men däremot exakt 8 (och ett halvt), så det är nog inte så farligt. Eller vad tror ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar