torsdag 20 oktober 2011

Frågor och svar

Jag tror jag behöver hjälp. Jag är tydligen inte bara beroende av böcker utan också av enkäter. Den här hittade jag hos Sagan om sagorna.

Senast lästa: Förlåt min vrede av Dan Buthler & Dag Öhrlund.

Senast köpta bok: Spelaren och Mästaren av Harlan Coben.

Senast lånade bok: Har inte lånat någon bok sedan 2005 eller så.

Senast fådda bok: Måste ha varit när jag fyllde år... Då fick jag Kristina Ohlssons Tusenskönor och Änglavakter samt Dan Buthler & Dag Öhrlunds Jordens väktare.

Favoritbokhandel: Köper 99,9% av alla böcker på AdLibris.

Favoritbibliotek: Ähmm... har inget.

Antal lånekort: 0

Använder som bokmärke: Har jättefina magnetbokmärken som jag alltid använder.

Favoritfärg på bok: Jag är mer intresserad av innehållet än färgen på utsidan.

Favoritmat/snack vid läsning: Ostbågar, men man får vara försiktig så det inte blir en massa gula kladdar i böckerna.

Favoritdryck vid läsning: Dricker nästan bara vatten, så svaret får bli vatten.

Favoritställe att läsa på: I bäddsoffan som står i det så kallade biblioteket. Det rummet gör mig lycklig.

Den här boken köper jag till min bästa vän: Just nu ligger Kristina Ohlssons Askungar bra till.

Den här boken köper jag till en partner: Stefan Tegenfalks avslutande del om Walter Gröhn, Den felande länken.

Favoritgenre: Egentligen vill jag inte svara deckare, för det är inte min favoritgenre. Det har liksom bara blivit så att jag läser många. Favoriten är nog egentligen psykologisk thriller/skräck eller sci-fi.

Favoritformat: Inbundet.

Författarfavorit: Stephen King. Alltid.

Den tjockaste bok jag läst: Gai-Jin av James Clavell (1149 sidor).

Den tunnaste bok jag läst: Varulvens år av Stephen King (127 sidor).

Favoritljud när jag läser: Tystnad eller möjligtvis havets brus.

Favorittidning: PC för alla.

Prenumererar på: PC för alla.

Favoritbokblogg: Oj, ingen nämnd, ingen glömd.

Min sämsta läsning någonsin: Någonsin? Då får det nog bli Alistair MacLeans Partisaner.

Mitt bästa bokminne: Bento, den svarta hingsten av Ditha Holesch. Läste den x antal gånger i min ungdom och som jag grät. Måste försöka hitta den.

Senaste bokfyndet: Det måste ha varit Dean Koontz gamla Dataterror, som jag hittade på antikvariat i vintras.

Bokgenre jag undviker: Vampyrer och/eller zombies.

Så gör jag med böcker jag inte vill ha längre: Förstår inte frågan. Vadå "inte vill ha längre"?

Så här håller jag koll på vad jag läst: Mitt fantastiska bokprogram, Book Collector.

Så här sorterar jag min bokhylla: Efter författare.

Nästa bok jag ska läsa: Har jag inte bestämt än, men det blir förmodligen Ann Cleeves Rött stoft eller Arnaldur Arnaldur Indriðasons Änglarösten.

1 kommentar:

  1. Köper också mest på Adlibris. :)

    Älskar biblioteksmiljön men är inte lika haj på att låna böcker. Vill ha dem nya och fräsha. Har dock börjat låna så smått. Vissa äldre böcker kan jag verkligen inte finna i någon bokhandel. Och så ska jag försöka börja låna böcker som jag inte är helt hundra på att jag faktiskt vill äga. Sparar lite på ekonomin haha :)

    Smidigt att skriva upp lästa böcker i datorn! Själv vill jag dock gärna ha en fysisk lista. Och då säger jag inte nej till en ljusig läsdagbok. :)

    SvaraRadera