fredag 23 september 2011

Bästa litterära deckarparet?

Dags för helgens bokbloggsjerka och veckans fråga är:

Vilken duo arbetar bäst ihop i deckarna (filmatisering) tycker du?

Veckans fråga är riktigt svår, speciellt som jag upptäckte att de flesta av mina favoritdeckare är ensamvargar. Bland annat favoriternas favorit, Harry Hole (Nesbø). En annan favorit är A-gruppen (Dahl), men de är betydligt fler än två. Jobbigt detta... Om jag nu skulle ta ut någon duo också, så får det bli Anna-Maria Mella/Sven-Erik Stålnacke (Larsson), kanske inte så mycket för att just duon är speciell, men för att jag älskar de böckerna.

Andra favoriter är Patrick Kenzie/Angie Gennaro (Lehane) och på sistone Ewert Grens/Mariana Hermansson (Roslund & Hellström) en duo som har riktigt mycket potential.

3 kommentarer:

  1. Jag gillar också Åsa Larssons böcker.

    SvaraRadera
  2. Ja, Kenzie/Gennaro har verkligen något speciellt :-)

    Jag kom inte ens att tänka på Åsa Larssons huvudduo då jag tyckte fruktansvärt illa om hennes senaste bok "Till dess din vrede upphör". Jag hoppas verkligen att hennes ännu ej utgivna bok ska få henne att åter klättra upp på listan över svenska favoriter...

    // Annika (http://alkb.se)

    SvaraRadera
  3. Ewert Grens och Mariana Hermansson hade jag glömt, de är ju ett ganska fascinerande par.

    SvaraRadera