torsdag 11 augusti 2011

"80° från varmvattnet" av Karin Alfredsson

Genre: Thriller
Antal sidor: 294
Serie: Ellen Elg 1
Första utgivningsdatum: 2006-05-29
Förlag: Pocketförlaget

Baksidetext
I ett dike i Zambia förblöder en 14-årig flicka. I USA dör en domare i Högsta Domstolen under mystiska omständigheter. I en svensk lägenhet möts tre aktivister för att ta emot beskedet om en katastrof. I en amerikansk buss försöker en ung kvinna fly från sin historia. I gräset utanför en barnmorskas hus bygger någon en häxpyramid. Och i händelsernas centrum står Ellen Elg, svensk läkare med oklart uppdrag i Afrika.

Den första boken i serien om Ellen Elg handlar om sexualitet, kvinnoförtryck och död i miljöer som sällan beskrivits i svensk spänningslitteratur. I Karin Alfredssons färgstarka men osentimentala roman där döden är nära i alla hem skildras hur enskilda liv cyniskt offras av den multinationella industrin. Som alltid är det de mest utsatta som drabbas, och de flesta av dem är kvinnor. Och som vanligt är det de som styr världen, med ekonomisk eller ideologisk makt, som står för hoten. Av dem är de flesta män.

Min kommentar
Det här var en riktigt jobbig bok att läsa och det är nu också jobbigt att skriva om den. Man skulle kunna tycka att en berättelse som har så många historier, som det verkar av baksidetexten, skulle spreta åt alla håll och vara svår att få ihop, men jag hade aldrig några problem att följa trådarna, som alla egentligen handlar om samma sak: Kvinnors utsatthet och levnadsvillkor, i olika delar av världen. Det här är egentligen inget ämne som jag gillar att läsa om, för det mesta tycker jag att kvinnor framställs som offer och att man bara ska tycka synd om dem. Den här boken skriver om det här på ett sätt som jag faktiskt aldrig upplevt förut. Det kändes inte överdrivet eller dramatiserat på något sätt, utan framställs på ett sätt som jag upplever som lite uppgivet - "Så här är det och det är inget som förändras på en kvart". Om man är kvinna och dessutom lever i Afrika, då är man inte mycket värd. Texten på försättsbladet, "Allt viktigt i denna berättelse är sant.", och eftertexten gör inte saken bättre.

Jag tror jag gick igenom alla känslor som finns medan jag läste, jag var arg, besviken, uppgiven, glad, men mest var jag fly förbannad på dubbelmoralens mästare, som å ena sidan tycker att abort är mord, men å andra sidan tycker att dödsstraff är OK. Och bara tanken på att det överhuvudtaget ens skulle kunna finnas en bok som heter "Du kan bli hustru till en lycklig man" gör mig helt förundrad.

En sådan här bok får mig att bli ännu gladare över att jag hjälper en liten flicka i Gambia, med utbildning och mat, och får mig att fundera på om jag kanske inte skulle skaffa ett fadderbarn till.

Det är knappt jag vågar tänka på att ge mig i kast med de andra i serien, om de är lika upprörande. Det får nog i alla fall bli ett litet uppehåll mellan dem.

Boktipsets estimerade betyg var 4.1, jag ger den 4.0.


Andra som bloggat om 80° från varmvattnet: dagensbok.com, Det mörka tornet och Fiktiviteter.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar