tisdag 14 september 2010

"Solstorm" av Åsa Larsson

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 349
Serie: Rebecka Martinsson 1
Utgivningsdatum: 2003-04-15

Baksidetext
Det stormar på solen. Norrskenet sprakar över Kiruna. I den nybyggda Kristallkyrkan bryts ljus och mörker. Församlingens andlige ledare, Viktor Strandgård, har hittats brutalt mördad mitt på altargången. Rebecka Martinsson, som sedan länge lämnat Kiruna för att arbeta som jurist i Stockholm får ett oväntat telefonsamtal. Det är mordoffrets syster Sanna, som ber henne komma hem och hjälpa till. Hon tror att polisen misstänker henne, och hon är rädd att förlora sina barn. Motvilligt beger sig Rebecka Martinsson tillbaka till barndomsstaden. Hennes hemkomst väcker starka känslor och snart jagas hon av både sitt eget förflutna och våldsamma krafter som vill tysta henne. I det snötyngda Kiruna växer skuld och hot ikapp med mörkret, och urladdningen närmar sig

Min kommentar
Det här är den första bok jag läst av Åsa Larsson, men det blir absolut inte den sista. Andra delen om Rebecka Martinsson är redan på väg med post. Jag såg filmen för några år sedan och var inte imponerad, men eftersom det verkar som att jag gillar svenska deckare så tänkte jag ge Åsa Larsson en chans och det ångrar jag inte för ett ögonblick. Jag hade inte tråkigt en sekund, hela tiden hände något eller så hade man något att fundera över. Språket var enkelt och utan att krångla till det, precis om det ska vara i en deckare och inga milslånga beskrivningar på ovidkommande saker. Jag gillar detta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar