söndag 13 mars 2011

"Människa utan hund" av Håkan Nesser

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 525
Serie: Gunnar Barbarotti 1
Utgivningsdatum: 2006-04-07

Baksidetext
December i Kymlinge. Familjen Hermansson samlas för att fira pappa Karl-Erik 65 och äldsta dottern Ebba 40. Men inget är vad det synes vara. Familjesammankomsten får mörka och oanade följder - och när den italienskättade kriminalinspektören Gunnar Barbaroti försöker reda ut vad som egentligen hänt, är det inte utan att han önskar sig en godartad högre makt att ty sig till.

Min kommentar
Passar min typ av humor perfekt. Den torra, lite cyniska stilen är obetalbar, skrattade högt flera gånger. Barbarotti känns som en frisk fläkt i deckarträsket, där i stort sett alla andra har alkoholproblem och det ena med det andra. Samtidigt som jag gillade att fokus låg mer på karaktärerna än på själva kriminalgåtan, så önskar jag verkligen att jag hade fått veta vad som egentligen hände. Visst kan jag föreställa mig, men lite mer om slutet hade jag velat ha. Och hur blev det med mamma och pappa? Det blir i alla fall definitivt fler böcker om Barbarotti i min läslista, men i valet och kvalet om en trea eller fyra, så får han hålla till godo med mittemellan, mest för alla lösa trådar som blev kvar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar